Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag har hittat en för mig mycket attraktiv bil men den befinner sig ca 30+ mil enkelresa och i nuläget så är jag tvungen att använda buss/tåg, hur tidigt jag än åker på dagen så finns ingen returresa. Ska jag be säljaren radera annonsen och sätta in pengar för en ny annons eller hur kan jag göra för att inte stå där tomhänt när jag kommer fram? Eller är det bäst att strunta i det?
Ska du verkligen köpa bilen så är det ju bara att säga det, så borde allt säljaren kunna hålla den.
Ringer någon mer på annonsen så kan säljaren ta dennes uppgifter och be att få återkomma om affären med dig av någon anledning inte skulle bli av.
Är ni båda ärliga och seriösa så ser jag inga problem alls, men gå inte med på någon förskottsbetalning eller liknande!
Möjligheten finns säkert att be om att säljaren håller bilen, men om han håller det löftet är en annan sak. Det beror ju helt och hållet på säljarens personlighet.
Det kanske är en bilhandlare som har varit med några år. Han har säkert fått hundra sådana önskemål tidigare där spekulanten aldrig dök upp.
Om det är en privatperson kanske det kan vara lättare om du har något "ombud" på orten. En närstående, släkting, mycket god vän eller annan pålitlig person som du kan Swisha (heter det så?) pengar så att vederbörande kan lägga en handpenning mot kvitto och du betalar när du har tid att komma. Om bilen är såld innan ditt ombud har hunnit fram så har du ju ändå inte förlorat något nämnvärt belopp.

https://www.getswish.se/support/hur-skaffar-jag-swish/

OBS! Jag har ingen erfarenhet av detta. Vet bara att det finns.
Jag ska definitivt köpa bilen. Men har hört historier på olika forum om folk som kommit och sedan hade någon ringt och bjudit några kronor mer och vips var bilen borta. Det blir ju dyrt, men är mest orolig för att jag åker allmänt transportmedel och det finns ingen retur. Hotellrum verkar ju i Sverige betyda att man bokar 1 vecka innan man ska bo där.

Men det är inte orimligt att be köparen radera annonsen om han får pengar för den på kontot innan?
MorganH skrev:Jag ska definitivt köpa bilen. Men har hört historier på olika forum om folk som kommit och sedan hade någon ringt och bjudit några kronor mer och vips var bilen borta. Det blir ju dyrt, men är mest orolig för att jag åker allmänt transportmedel och det finns ingen retur. Hotellrum verkar ju i Sverige betyda att man bokar 1 vecka innan man ska bo där.

Men det är inte orimligt att be köparen radera annonsen om han får pengar för den på kontot innan?
Bäst att kolla med säljaren. Uppge när du beräknar vara där och hur du tar dig dit. Har själv sålt bilar på Blocket. Jag höll bilen några gånger åt köpare som skulle ha den. Som sen aldrig dök upp. Så jag valde att inte hålla bilen åt nån,den som kommer först och vill ha den. Får den. Jag har köpt en bil långt ifrån hemmet. Pratade med säljaren. Talade om vilket tåg jag tar,tiden jag skulle vara där. Funkade bra,han hämtade mig på stationen. Jag kunde provköra direkt. Jag köpte bilen.
Men absolut bäst att prata med säljaren först. Så han inte säljer den till första bästa,då har du åkt i onödan
Jag tror inte det finns något allmänt vedertaget sätt utan det är nog upp dig och säljaren att komma överens.
Jag har också erfarenhet av att det verkar vara mera regel än undantag att intresserade Blocketspekulanter vill att man ska hålla bilen ett tag och sedan inte dyker upp. Man kan ju spekulera om varför, det kanske är ett sätt att få annonsen lite mindre het så att kompisen kan ringa och pruta på bilen ett par dagar senare. Så personligen kommer jag framöver inte att hålla någon bil med mindre än att det betalas in handpenning och om inte spekulanten dyker upp så behåller jag den.

Tänk på att du hamnar i förhandlingsunderläge när du kollar på en bil långt bort också, säljaren vet att du ogärna åker hem tomhänt.
Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]