Tilly skrev:
740 är tvärtemot vad många tror en mycket modernare bil än 240. Kanske inte i den tekniska uppbyggnaden (liknande motor, drivlina, grundkonstruktion osv.) men i känslan när man kör den, åker i den och lever med den så skiljer det årtionden. Detta på gott och ont.
740 är tystare, stabilare och och ligger "lugnare" på vägen vilket man uppskattar i motorvägsfart och vid längre körningar. Däremot är det roligare att ratta 240, det händer liksom mer. Det kränger och det överstyr och det (för bilstorleken och med moderna mått mätt) korta axelavståndet tillsammans med den snäva vändradien gör att bilen känns alertare och liksom går att knycka runt lite hur som helst. Baksidan är att den är mer vinglig och ostabil i högre farter. 740 känns också modernare att sitta i och åka i men det är ju egentligen mer en känsla. 240 är ju också bekväm och rymlig men känns äldre med sin upprättstående framruta och sina dörrsidor i vinyl som påminner om gamla tider. En smaksak, vad är man egentligen ute efter för bil?
Kvalitetsmässigt är det väl inga större skillnader mellan bilarna men rostskyddet är som någon tidigare nämnt betydligt bättre på 740:n. 1984 fanns ingen galvanisering och dessa bilar rostar tyvärr ganska friskt. 740 från 1990 har däremot ett av de bästa rostskydden som har funnits på någon Volvo och därför finns många kvar i relativt gott skick.
En 245 1984 är idag en ovanlig bil som börjar få rejäl kultstatus och som kanske snarare bör vårdas som en entusiastbil. Det hindrar ju inte att den kan användas till försiktig brukskörning men man bör kanske fundera lite på hur mycket man skall slita på den. Vinterkörning är kanske inte heller helt rätt. En 745 GL med B230F 1990 är ännu inte så sällsynt och väcker väl knappast någon uppståndelse hos någon om inte skicket är extremt bra. Den klarar sig ju bättre i vinterslasket än vad en 84:a gör.
Tilly har gjort en väldigt bra beskrivning som jag ska göra nånna tillägg på

-)
över till diskussion för TRÅDSKAPAREN enligt mig så är det utan tvekan 245an, ska du jämföra bilar så får du ju ta något som nästan är lika bra som 245an och det är 945
såklart finns det nackdelar på 245an:
Speciellt ROST som många andra också påpekar, när rosten e fixad se till att rostskydda ordentligt och sen är ju byte av bakvagnsbussingar ett behov som uppstår förr eller senare. Sen ska vi även tänka på att fungerande kupefläkt är ovanligt och lite jobbigt att fixa på 240
Fördelar med 245an
för det första är den så pass mycket bättre att de tillverkades fram till 1993 medans 740 slutade tillverkningen redan 92 :lol: ok mer till sanningen nu, designen är ca ett ljusår snyggare(dock ingen jätteskönhet enligt mig)
Vinteregenskaper: 240 tar sig fram otroligt bra och har högre markfrigång än sladdförti, oj jag menade såklart 740.
Dessa fördelaktiga vinteregenskaperna hänger bland annat samman med citaten från ovan med att motorn är närmare torpedväggen på 240 och ger mer vikt över bakaxlen och samtidigt blir bilen då mer vindkänslig och livlig. Dessa egenskaperna är anledningen för mig att 240 är så vällyckad, den är mer kul att köra samtidigt som den tar sig fram bättre på vintern utan att behöva ha 150kg blytyngder i bagaget
Nackdelar med 745
vinteregenskaper(se ovan) dock är den bättre än 744 som börjar spinna även när det kommer en snöflinga på tv, markfrigången är lägre, hängande innertak, tankmätare ur funktion och sist den skitfula designen gjord med vinkelhake som får 240 att framstå som skönhetstävlingsvinnare i jämförelse
fördelar med 745
kanske lite tystare, mer riktningstabil(mindre vindkänslig) och bekvämare
du borde fundera på 945 också
nackdelar 945
sämre vinteregenskaper än 240, lägre markfrigång, turbon är törstigare
föredlar med 945
bättre än 740 på alla sätt och vis och den har tillockmed mer vikt över bakaxlen så den är bättre på vintern

-)