Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
osla skrev:även citroen hade p-bromsen på framhjulen, samt pedal broms och inte krycka. fast pedal är tusen gånger bättre/skönare än kryckan mellan stolarna

Jo, men sittåträng har ju alltid varit lite.... "speciella" :lol: Sido-drivning istället för axel-drivning, värdelösa luftkuddar istället för riktiga dämpare osv osv :lol:

Hurvida pedal är bättre än krycka kan jag inte uttala mig om, jag har bara kört bilar med vanlig krycka så det är det jag är van vid :) Kan dock tänka mig att pedal kan vara lite jobbigt om man t ex driftar, där man både spelar med koppling, gas och handbroms på samma gång :P
För normalt användande("parkeringsbroms") fungerar pedal säkert lika bra som vanlig krycka dock.
Användarvisningsbild
av lennarte
Lucif3r skrev:Hurvida pedal är bättre än krycka kan jag inte uttala mig om, jag har bara kört bilar med vanlig krycka så det är det jag är van vid Kan dock tänka mig att pedal kan vara lite jobbigt om man t ex driftar, där man både spelar med koppling, gas och handbroms på samma gång
Det satt pedal till "handbromsen" på (i princip) alla amerikanare på -60-talet, och det var inga problem att "svänga med svansen" på dom. Mercedes hade också pedal på -60-talet och en bit in i -80-talet i alla fall
Användarvisningsbild
av MartinS
Även S80 MY07 har ju pedal, och kanske alla XC90 gen1 om jag inte minns fel?

/Martin
av osla
Lucif3r skrev:
osla skrev:även citroen hade p-bromsen på framhjulen, samt pedal broms och inte krycka. fast pedal är tusen gånger bättre/skönare än kryckan mellan stolarna

Jo, men sittåträng har ju alltid varit lite.... "speciella" :lol: Sido-drivning istället för axel-drivning, värdelösa luftkuddar istället för riktiga dämpare osv osv :lol:

Hurvida pedal är bättre än krycka kan jag inte uttala mig om, jag har bara kört bilar med vanlig krycka så det är det jag är van vid :) Kan dock tänka mig att pedal kan vara lite jobbigt om man t ex driftar, där man både spelar med koppling, gas och handbroms på samma gång :P
För normalt användande("parkeringsbroms") fungerar pedal säkert lika bra som vanlig krycka dock.

dock så är det inte luftfjädring, det är gas hydraulisk fjädring, och bland det bästa som finns om man vill ha komfort, och just de systemet fungerar väldigt bra, dock ska man komma ihåg att ha fräscha gasklockor. mb hade liknande system på bilar med nivåreglering, men dom hade ändå en fjäder, men klenare än dom utan nivåreglering, och även dom går bättre än dom med vanliga dämpare, samma sak gäller där, med dåliga klockor så blir bilen stum mer eller mindre beroende på hur dåliga dom är.
lennarte skrev:
Lucif3r skrev:Hurvida pedal är bättre än krycka kan jag inte uttala mig om, jag har bara kört bilar med vanlig krycka så det är det jag är van vid Kan dock tänka mig att pedal kan vara lite jobbigt om man t ex driftar, där man både spelar med koppling, gas och handbroms på samma gång
Det satt pedal till "handbromsen" på (i princip) alla amerikanare på -60-talet, och det var inga problem att "svänga med svansen" på dom. Mercedes hade också pedal på -60-talet och en bit in i -80-talet i alla fall
mb har alltid haft pedal, (utom på w201 och kanske w202?) och även idag har dom pedal
av Storfot
Nexus skrev:Vad för bil så är det lättare söka ?
I det här fallet så är det en Opel Astra. Men jag tänkte i största allmänhet, jag antar att det är liknande konstruktion på de flesta märken.
Användarvisningsbild
av lennarte
Storfot skrev:
Nexus skrev:Vad för bil så är det lättare söka ?
I det här fallet så är det en Opel Astra. Men jag tänkte i största allmänhet, jag antar att det är liknande konstruktion på de flesta märken.
Bra att du påminde oss om vad tråden handlade om :lol: Det kom visst bort någonstans vid Ford Anglia..... :roll:
Det finns fler tillverkare av bilar än det finns tillverkare av bromsar så jaa, det är samma konstruktion på många idag. Skulle tro att dom flesta som idag har skivbromsar bak, har denna konstruktion som jag beskriver någostans vid Saab 99

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Okej, ska testa det