Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Alexas
Märkte idag att batteriet visar lite märkliga siffror i VIDA.

Detta är vad jag fick fram:
POS 0: 12,4 V
POS 1: 12,2 V
POS 2: 11,9 V
POS 2(Bil startad): 13,4 V

Går det att utläsa något om batteriets hälsa av dessa siffrorna?

Utläsningen skedde efter en långresa på 2 timmar och bilen stått stilla i cirka 1 timme.
av Schmoyoho
Vad är det som du menar är märkligt med det? Spänningen sjunker när fler och fler strömförbrukare är igång men ligger på 13,4 V (som jag inte vågar säga om det är bra eller dåligt men 1 V högre än vilospänning) när motorn är igång.

Behöver man inte en riktig batteritestare för att se om batteriet är dåligt, så man kan se spänningen under belastning?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det är ju svårt att testa ett batteri... Visst finns det speciella mätverktyg för just mätning av kapacitet av batterier, men dom kostar därefter också.

Men volten som påvisas är det inga fel på iaf. Varierar väl dock mellan olika bilmodeller och årsmodeller vilken driftspänning som anses ok eller inte ok. Sen finns det garanterat ett visst spänningsfall mellan batteri och styrboxen(eller vart nu volten mäts ifrån) som kan ge lägre värden än vad som egentligen är över batteripolerna.
av Alexas
Jag jämför med vad min gamla V70 visade det va därför jag tyckte det va märklig status. Men jag ska låta AD bildelar i stan kontrollera batteriet med deras manick alldeles strax.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
av Alexas
Fått batteriet testat nu med en apparat som mäter med startströmen (800 på mitt). Apparaten visade "BATTERI, INTERNT FEL" och rådet blev att byta ut det snarast.

av Alexas
Batteriet bytt.

Köpte ett 95ah batteri från biltema med 850 i kapacitet vid start. Jag tog det lite dyrare AGM-batteriet som har 4 års garanti. Kändes väldigt prisvärt.

Stor skillnad på bilens el-system. Tidigare märkte jag att när jag skulle dra upp eller ner rutan så gick det väldigt segt med motorn avstängd. Nu är det samma oavsett. Likaså startar motorn piggare. Innan fick den kämpa.

OCH för att komma till en slutsats på topic, spänningen i VIDA ser mycket bättre ut! Nu har jag bara testat batteriet direkt efter inkoppling så det är knappast fulladdat men oavsett hur mycket jag hade igång samtidigt vid POS 2 med motorn av stängd (xenon, radio, dimljus, helljus osv) så sjönk det som mest ner till 12,2 volt. Jag kunde som lägst läsa av 11,7 volt med mitt gamla batteri. Och tydligen gjorde det skillnad.

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ok, ja det beror ju på bil osv vilka spänningar som är normala osv. För som sagt bara genom att titta på värdena du postade i OP så ser allt rätt normalt ut tycker jag.

Men, volten säger ju egentligen inte ett smack om kapaciteten på batteriet. För allt vi vet kunde ju dina första värden sjunka hur långt ner som helst när du t ex hissade rutor eller liknande.
Mitt gamla batteri blev så. Spänningen var helt ok, tog emot ladd osv, men dom där 60Ah batteriet skulle ha var mer likt 0.6Ah :lol:

Biltemas batterier är helt ok, även deras vanliga. Jag köpte ett 65Ah när mitt gamla pajjade(6 eller 700cca)(större hade inte skadat, men panik och brist på pengar så fick man ta det plånkan tillät), och det fungerar underbart bra :)

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Okej, ska testa det