Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

andersuw skrev:
glock40sw skrev:Åklagarna har sagt rak ut att de har inte tid för småsaker som att mjölka pengar från normalt laglydiga människor.
Har de? Vilka källor kan du hänvisa till?
Först kan jag nämnda finska media Tuulilasi och MOT. Det finns inga debatter i Finland där man inte skulle jämföra våra länder på något vis.
Extra underhållande är det när det gäller vapenlagstiftningen där svenska Polismyndigheten säger för finska journalister en sak ,som också kan bevisas med statistiken ,och sen nästa vecka säger till svenska journalister helt annat och upprepar bara gamla myter.
Som socker på botten har jag också en nära släktning som är en svensk domare ,visserligen lämnat Tingsrätten bakom sig för länge sedan men kom i sin tid kontakt med just de här sakerna.
Hoppas det räcker för dig.
Jag tror som joel80, att bränsleförbrukningen känns bättre med felvisning. Om bilen visar 5% för hög hastighet tror jag även att jag kört 5% längre sträcka när jag dividerar bränslet jag tankat med värdet på trip-mätaren. Då blir jag en lycklig bilägare och kan berätta hur lite just min bil drar per mil!
De officiella testerna använder mäthjul.
Precis som Malmstroem skriver måste den hastighet som rapporteras vara rättssäker. Det duger inte att säga att "Nisse körde 36 km/h, men det kan lika gärna ha varit 35 km/h, för vi har en liten felmarginal i mätutrustningen" (vilket inses lätt av att det finns brytpunkter i tabellerna där böterna ökar, se sista inlägget på sidan 4).

Enligt direktiven ska samma rapporteringsgräns tillämpas, oavsett vilken metod som används. Alltså 6 km/h.

Vad åklagare säger vet inte jag, men som ledtråd kan jag bidra med en källa till varför man ibland inte ens rapporterar 6-9 km/h hastighetsöverträdelse, som man ska göra - SvD: Polisen struntar i små fartsynder:

–Utbudet av dem som kör för fort på 90- och 110-vägar gör att man har nog med att ta dem som kör något mer för fort, säger Urban Bäckman. [operativ chef för trafikpolisen i Stockholms län]
LaRy skrev:Jag tror som joel80, att bränsleförbrukningen känns bättre med felvisning. Om bilen visar 5% för hög hastighet tror jag även att jag kört 5% längre sträcka när jag dividerar bränslet jag tankat med värdet på trip-mätaren. Då blir jag en lycklig bilägare och kan berätta hur lite just min bil drar per mil!
De officiella testerna använder mäthjul.
Fast det var inte så jag menade.. Trippmätaren verkar räkna rätt så exakt ändå.
Jag menade mer att det är skillnad i förbrukning om man kör snabbare.. En ökning från 105-120km/h var en ökning på nära 20% i min förra bil. (V70 D3 Manuell MY13).
Så även 5km/h minskning bör ha mätbar förbrukningsminskning.
Kan ni inte skypa med varandra istället era muppar.

>Andersuw "debatten med dig för min del nu avslutad" skriver du till torbjörn75 men du håller på iallafall o "diskuterar" efteråt
Brukar du alltid göra saker som du säger att du inte ska göra.

Ge er nu för fasiken alla...
Skriv era utläggningar o dravel på ett annat medium istället för här....Ni kommer ju inte överens om någonting överhuvudtaget.

Är nog många som är bra trötta på er.
Vi diskuterar precis hur mycket och hur länge vi vill. Om det inte behagar dig så håll dig borta!

I motsats till vad du verkar tro finns det absolut inget som tvingar dig att läsa trådar som du inte är intresserad av. Håll dig till de trådar som innehåller sådant du vill läsa och låt fortsättningsvis andra diskutera det de vill. Det är inget som du bör ha synpunkter på så länge diskussionen sker inom ramen för forumreglerna.
andersuw skrev:Vi diskuterar precis hur mycket och hur länge vi vill. Om det inte behagar dig så håll dig borta!

I motsats till vad du verkar tro finns det absolut inget som tvingar dig att läsa trådar som du inte är intresserad av. Håll dig till de trådar som innehåller sådant du vill läsa och låt fortsättningsvis andra diskutera det de vill. Det är inget som du bör ha synpunkter på så länge diskussionen sker inom ramen för forumreglerna.

Det gick fort du....Men förstår inte vad era "diskutioner" har att göra med trådskaparen "Arnold" fråga.
Jag säger som en annan mupp "Det är bara käbbel"
v70t4y2000 skrev:Men förstår inte vad era "diskutioner" har att göra med trådskaparen "Arnold" fråga.
Kan knappast säga att det förvånar mig trots att sambandet torde vara rätt uppenbart för de flesta andra. :roll:
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Okej, ska testa det