Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av monarped111
Hej.
Har förstått att man kan mäta upp ABS givaren genom att ställa multimetern på ohm och sedan snurra på hjulet o se om de ger nått utslag, och vilket värde.
Nu undrar jag om ja kan mäta upp kabeln från givaren.
I så fall hur
Användarvisningsbild
av taxi
Vilken bil? Har du en 850 kan du mäta motstånd över givaren (Ohm), runt 1000 Ohm (1 kOhm) är bra.
Vill du kolla helhetsfunktionen med ring och givare ska du istället mäta växelspänning (milliVolt) och snurra på hjulet samtidigt. Mät på flera hjul för referens.
Användarvisningsbild
av taxi
Förlåt, missade huvudfrågan: Jag brukar mäta från kontakten i moturrummet, vid ABS-styrenheten, och göra som ovan. Då får man med kablagen i mätningen.
av NilsO
Det som skrivs ovan gäller alla äldre bilar. De har sk induktiva sensorer.

På en del nyare bilar är sensorerna av en annan typ (hallelement). Dem kan man inte kan kolla så enkelt med multimeter – de ger t ex ingen signal om man bara snurrar på hjulet och mäter i kontaktstycket till givaren eller ABS-boxen.
av NilsO
Nej, jag vet inte hur det är på modeller nyare än 850.

Jag tror egentligen att den främsta poängen med den den nyare typen av sensor är att den är känsligare och inte behöver en traditionell ABS-krans med stor diameter för att fungera. Istället räcker det med ett "tandat" område på drivaxeln eller liknande – billigare, kompaktare och enklare. Så bilar som har vanliga, stora ABS-kransar kanske har den äldre sortens givare. Men jag är inte säker på att det är hela sanningen.
av monarped111
De går inte mäta upp kabeln från kontakten nere vid givaren då.
Tänkte dra isär kontakten o mäta likadant på kabeln som på givaren.
Om ja måste mäta från motorrummet,vilket stift e då till höger bak
av monarped111
Ja har felkod ABS givare höger bak.
Men får utslag när ja mäter givaren.
Tänkte mäta kabeln o se.
Eller om de e ABS kransen som e för rostig.
Den e hel i alla fall

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Okej, ska testa det