Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av zlatan
jag undrar fall man behöver skruva i sönder hela bilen för att ta av motorn eller man bara behöver skruva av allt som sitter under huven.
Det ska väl gå att ta av den ?
Annars vet jag inte hur jag ska göra ?:-/
Jag kör den till skroten fall jag inte får ngt svar

Mvh ...
Användarvisningsbild
av Tomas88
Börjar med att flytta tråden till allmänt.
Sen kan det hjälpa om vi vet vad du har för bil.
Flyttar tråden till modellspecifik kategori när vi vet mer.
Användarvisningsbild
av milktrucker
att plocka ur en motor är en tämligen lång process eftersom hela drivlinan måste ner på en framhjulsdriven bil.
utöver det är det alla sladdar, slangar, rör och grenröret.
ingenting är omöjligt, men det tar ganska mycket tid
Användarvisningsbild
av Lucif3r
milktrucker skrev:att plocka ur en motor är en tämligen lång process eftersom hela drivlinan måste ner på en framhjulsdriven bil.

Nu vet jag inte vilken FWD du tänker på, men vad jag vet så går alla volvo FWD att ta ner motorn på med drivlinan intakt.
Lossa rattaxeln från styrväxeln, lossa fjädertornen, koppla bort alla slangar och kablar, lossa avgassystemet, sänk ner hela subframen med motor och drivlina intakt.
Är det en AWD så lär ju kardanen lossas också, givetvis.

Ska man däremot ta den uppifrån med motorlyft, ja då blir det desto mer skruvande, men inte så otroligt mycket mer, bara knacka ur drivaxlarna ur hjullagren och sen rycka ur dom ur växellådan...
av Yaniz
zlatan skrev:jag undrar fall man behöver skruva i sönder hela bilen för att ta av motorn eller man bara behöver skruva av allt som sitter under huven.
Jag tror att frågan i sig är en indikation på att du har för lite eller saknar kunskap och erfarenhet för att göra jobbet. Detta skall inte uppfattas som översitteri eller mästrande utan som ett råd i all välmening.
av volvo244gle
milktrucker skrev:att plocka ur en motor är en tämligen lång process eftersom hela drivlinan måste ner på en framhjulsdriven bil.
utöver det är det alla sladdar, slangar, rör och grenröret.
ingenting är omöjligt, men det tar ganska mycket tid
Behöver inte ta så lång tid, ens på en framhjulsdriven bil. :wink:

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Okej, ska testa det