- tis 03 maj 2016, 14:01
VIDA (datorprogram) plus DiCE (elektronikbox med vars hjälp datorn kan kopplas upp mot bilen) är bättre i bemärkelsen ger störst möjligheter. Men det kräver att man har en portabel dator till förfogande och är i vissa avseenden obekvämare att använda än separat felkodsläsare (t.ex. den Volvospecifika läsare som Biltema säljer) i kombination med VIDA på vilken dator som helst. Det går utmärkt att köra VIDA utan någon DiCE inkopplad.
Till min gamla bil (V70 T5 -02) använde jag en Volvospecifik läsare från BSR i kombination med VIDA. Läsaren tog inte mycket plats och låg alltid i bilen, redo för läsning och/eller radering närhelst jag behövde. Uttolkningen gjorde jag sedan på datorn i lugn och ro efteråt. Nu har jag köpt en ny VIDA+DiCE-kombination eftersom de gamla grejerna inte klarar min nya bil (V70 D4 -15). Det ger ännu större möjligheter i vissa avseenden men det är mer obekvämt att släpa med sig datorn ut till bilen varje gång jag behöver läsa/radera. Själva läsningen/raderingen är också lite mer obekväm och omständlig. Det är lite småpuligt att sitta med datorn i knäet och manövrera den i bilen. Jag måste skjuta bak stolen för att få plats och det är fler sladdar som först skall plockas fram, viras upp och kopplas in och sedan prydligt kopplas ur, viras ihop och stuvas in efteråt.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut