Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av xAx
Hej,
Är ny på forumet och har en fråga om motorolja. Har i flera oljetrådar på forumet sett HTHS viskositet nämnas. Min bekant som har en BMW säger att BMW nu rekommenderar att INTE använda oljor med lägre HTHS än 3,5 vilket i praktiken är oljor klassade A3/B3/B4. Oljor klassade A5/B5 har HTHS under 3.5 och ger motorn sämre skydd. Min Volvo ska ha 0W-30 A5/B5. Kan jag använda en 0W-30 A3/B3/B4 utan problem? Jag byter olja efter 1500 mil/1år, aldrig efter 3000 mil! Har diskuterat detta med en arbetskompis och fick rådet att gå med i detta forum för att fråga. Han säger att jagrullar.se är det största forumet och där man får svar på allt.
BMW säger att man ska undvika bränsle sparande oljor.
Jag har skaplig koll på oljornas beteckningar och dess innebörd, dock långt ifrån att vara expert.
Mvh
Användarvisningsbild
av milktrucker
HTHS-värden i motorn är gjorda för A5/B5, dessa bör du inte ändra på.
A3/B4 är högsta smörjförmåga, men det finns även C-klassad olja med lägre SAPS eftersom avancerad avgasrening inte tål saps i A/B-olja. Detta är vanligen tyska bilar som omfattas av det, därför kör de på C3 i många tyska bilar.
Hur vida en A5/B5-motor kan hantera hög-saps som A3/B4 är vet jag inte, men jag skulle inte chansa eftersom det kan förstöra katalysatorer med mera.
av xAx
Tack för upplysande svar,milktrucker! Då ska jag nog hålla mig till 0W-30 A5/B5
trots att jag tänker byta olja vår och höst.Tänkte någon annan olja än longlife
kunde vara ett bättre alternativ när jag gör oljebyte oftare men nu ser jag att
jag bevisligen tänkte fel,men jag har iallafall lärt mig något nytt.
Bra forum med mycket kunskap!!!
av andersuw
xAx skrev:Tack för upplysande svar,milktrucker! Då ska jag nog hålla mig till 0W-30 A5/B5
trots att jag tänker byta olja vår och höst.Tänkte någon annan olja än longlife
kunde vara ett bättre alternativ när jag gör oljebyte oftare men nu ser jag att
jag bevisligen tänkte fel,men jag har iallafall lärt mig något nytt.
Bra forum med mycket kunskap!!!
Det är mycket möjligt att du kan köra på A3/B3/B4 utan att motorn tar skada. Men jag ser ringa skäl att frångå Volvos rekommendation. Även A3/B3/B4 kan kallas "longlife". Begreppet "longlife" är luddigt. Så det är ingen avgörande skillnad på den punkten.

Om jag var du skulle jag hur som helst försöka hitta 0W-30 A5/B5 till bra pris. Biltema säljer en helsyntetisk 0W-30 olja som jag tror är A5/B5-klassad (kolla på baksidan av förpackningen för säkerhets skull):

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000035828/

Den kostar som du ser runt hundralappen per liter. Möjligen kan du hitta den ännu billigare någon annanstans men omkring det literpriset tror jag du får räkna med som minst.
Användarvisningsbild
av lennarte
Om man läser här, så är A5/B5 och A1/B1 mer lika varandra eftersom båda har HTHS viskositet upp till 3,5.
A3/B3, A3/B4 har 3,5 och högre. Dom finns dock från SAE 0W30 till 15W40, A5/B5 0ch A1/B1 finns (nog) bara 0W30 och 5W30 (A1/B1 finns 0W20) vad jag snabbt kunde hitta
Bensinmotorer och lätta dieselmotorer

Följande klassificeringar gäller: ACEA A klasserna1–5 är avsedda för bensinmotoroljor och ACEA B klasserna 1–5 är avsedda för dieselmotoroljor. Från 1996 var ACEAA och ACEAB separata, men år 2004 slogs de ihop till A/B-klasser och lämpar sig således för både bensin- och dieselmotorer. A1/B1:Bensin- och dieselmotorer som använder lågfriktions- och lågviskositetsolja med HTHS-viskositet på 2,6–3,5 cP.
A2/B2: Inte i egentlig användning, men passar ännu för äldre motorer.
A3/B3: Stabila högpresterande oljor som behåller sin viskositet, för användning i bensin- eller dieselmotorer med långa oljebytesintervall och/eller tung användning och/eller när man behöver låg viskositet året om.
A3/B4:Stabila oljor som behåller sin viskositet för bensin- eller direktinsprutade dieselmotorer. Lämpar sig även för användning där det krävs olja av klass A3/A4.
A5/B5:Stabila högpresterande oljor som behåller sin viskositet, för användning i bensin- eller dieselmotorer med långa oljebytesintervall, när det behövs lågfriktions- och lågviskositetsolja med HTHS-viskositet på 2,9–3,5 cP.

Hittade detta här
http://www.ocsoil.fi/?page=API%2FACEA#bensindiesel
Det står en hel del "matnyttigt", det är inte lätt med motorolja (numera). Här är en sida till att läsa, Är nog något år gammal
https://www.lubrizol.com/EngineOilAddit ... B5-10.html
av xAx
Tack för ditt svar, lennarte. Oljan (0W-30 A5/B5) som enligt Volvo min motor
ska ha är en s k lågfriktions- och lågviskositetsolja med en HTHS-viskositet
på 2,9–3,5 och som lär ge ett sämre skydd i krävande förhållanden än en olja
med en HTHS-viskositet över 3,5 och som har A3/B3/B4 klassning, om jag
förstått rätt, men är denna olja (0W-30 A5/B5) som Volvo säger ska användas
lämplig även i krävande förhållanden som

vid hög motorvägsfart
vid yttertemperaturer över 40C
vid drag av husvagn/tungt släp
vid regelbunden bergskörning
vid regelbunden motorbromsning
osv

Är (0W-30 A5/B5) lika bra under dessa förhållanden eller ska annan olja användas?
I så fall vilken viskositet och klassning?

Jag ställer frågan av ren nyfikenhet,det är aldrig förhållanden som gäller för min del.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är förmodligen (detta vet jag inte) att moderna motorer är byggda med "snävare toleranser" än tidigare modeller, så det "kräver" mer "lättflytande" olja. När dom rullat några tusen mil är det nog inte så noga längre (obs, egen teori).
Frugans Passat -04 är "jämngammal" med ECEA och skulle som ny ha A1/B1(jämnförbar med A5/B5 som nog inte fanns då) men efter att motorn "koksat igen" har jag använt A3/B3 och den har aldrig gått så bra som nu. Föregående ägare (tjänstebil på VW i Jönköping) hade inte gjort service på den, bara skrivit i boken. Den har nu rullat 16000 mil och drar mindre bensin än när vi köpte den (drygt 4500 mil) och 7000 mil på A3/B3 olja (Biltemas Semisyntetisk 10W40) Dom 4000 mil däremellan använde jag Mobil 1 Helsyntet 10W40, men då var förmodligen skadan redan skedd. Det är nog viktigare att byta oljan oftare än att använda en "bättre" (dyrare) olja och framför allt att byta minst en gång om året. Jag byter en gång på min (745 Glt 16V -88B 43000 mil) och kör mellan 4 - 600 mil och 2 ggr på frugans (c:a 14 - 1600 mil om året)
Passaten "koksade igen" i oljesilen så oljetrycket försvann. Jag hade "nere" oljetråget, bytte till ny oljesil (den gick inte att göra rent tillräckligt) och tvättade rent vad man kom åt där, bytte vevlager för jag var tvungen arr "titta på dom" när tråget ändå var borta (Hade inte behövt byta dom). Jag hade borta varenda slang till vevhusventilationen och bytte någon slang och ventil, det var i princip helt tätt i en del av dom. Sedan gjorde jag 4 st oljebyte (på 1000 mil) med "invändig motortvätt", sedan har det (peppar, peppar) fungerat.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS