Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cribbez
Northlander skrev:
svergie2 skrev:Dioder i regskyltsbelysning. Accepteras vitt ljus med *lätt* blåstick? Bild

Är vitare i verkligheten än på bild.

Hur är det att jobba som besiktningstekniker? Bra lön sett till arbetet? Slitsamt arbete?

Skickat från min Huawei Mate 7
Är det som på bilden så tycker jag personligen att det är mer vitt än blått och skulle ha godkänt det. Inte helt lätt att svara på dock efter en bild! =P
Viktigt att komma ihåg dock är att känner en BT att det rör sig om en ändring där det är mer blått än vitt så är det ombesiktning enligt "ändrat utförande". Det som gäller på skyltbelysning är annars endast vitt.

Jag stormtrivs med mitt jobb och tycker om att träffa människor! Alla möjliga olika bilar och bilägare! =) Väldigt få blir sura -det handlar ju mycket om bemötande också. Man får komma ihåg att man jobbar i ett serviceyrke! Lönen är inte den bästa. Snittlönen sett till hela Sverige är dryga 25'000 före skatt med något högre i vissa län. Det ligger ett varsel om strejk nu för att få till lite bättre villkor. Säkra upp med att besikta bilen nu de närmaste dagarna för strejken kan sätta igång redan till början av nästa vecka!
En intressant sak att nämna kring vårt yrke som jag inte trr de flesta vet; vi Besiktningstekniker är tjänstemän. Det betyder i teorin att ett hot mot oss kan straffas på samma sätt som om man hotar en polis exempelvis.
Det är inte så slitsamt fakiskt, tycker jag. Men det finns de med ryggproblem och andra slitskador. Jag är vältränad i grunden och har en del andra utbildningar i bagaget inom bland annat ergonomi. Tackar som frågar! =)

Vill bara tillägga att det är väldigt många yrken som går under dessa skydd och man kan därför bli fälld för hot mot tjänsteman lite varstans i samhället.

Våld eller hot mot tjänsteman innebär i svensk rätt (brottsbalken 17 kap 1 §) misshandel eller olaga hot förövad mot polisman, ordningsvakt, väktare eller annan som utövar myndighet eller någon som arbetar i en särskilt utsatt yrkesgrupp, om brottet motiveras av brottsoffrets tjänsteställning.

hotar du tex en taxichaufför kan detta anses vara ett hot mot tjänsteman

https://lagen.nu/dom/nja/2001s859

Lite off topic men ville bara lägga till det.
av Rådlös
Besiktningstekniker Northlander:
Bra att du är här. Dom flesta frågorna har ju handlat om om nyare bilar och det som hör till dom. Det finns ju flera avdelningar på detta forumet. Och det finns ett stort kunskapstomrum på dom forumen som behandlar t.ex 200- och 700- och 900-serien. Där frågar ofta 17-åriga "världsmästare" om och hur man byter till större och starkare motorer. Även i avdelningen för Epa- och A-traktorer ställs det ibland frågor som faller på sin egen orimlighet. Där tror jag du har en stor mission att fylla med kunskap.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Rådlös skrev:OK! Ett försök att spela nättroll?
Ja, vem vet.. Men det var väl min första tanke också... :roll:
... Förstår dock inte riktigt varför moderatorerna här är så villiga att radera användarkonton... Jag menar, vill man inte vara här så är det ju bara att stänga av alla email-notifikationer, trycka på 'logga ut', radera ev. bokmärken, och helt enkelt inte besöka sidan något mer..? :???:
Nu är det iofs. ingen katastrof på just detta antika forum, då inläggen inte raderas. Men normalt sett när man raderar ett konto så försvinner även användarens alla inlägg och startade trådar. Totalt förstår forumet, speciellt om användaren har X antal inlägg(*pettson* kommer i åtanke här)...
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS