Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
BandVagn skrev:
fjohan82 skrev:Ingen ren elbil för mig, än. Orsaker? Ett visst antagande, men: Hur långt kommer man på en laddning vid 10-20 minusgrader? Brist på laddstationer utmed de sträckor jag brukar köra. Hur väl håller en amerikanare för saltbad, år efter år, flera månader i följd? Tydligen är någon garantigräns så snäv som 8000 mil. Nej jag väntar nog ett tag till.
Här punkterar jag alla dina ”orsaker” på några få rader. Du gör förstås som du vill, elbilar är inte för alla ännu, men tråkigt när okunskap begränsar.

Tesla iaf bygger bilar i aluminium som rostar betydligt mindre.

Tesla har 4-års, 80 000 km (det som inträffar först) nybilsgaranti och 8-års garanti med obegränsad körsträcka för HV-batteri och drivenhet.

Det där med minusgrader är ju en elbilsmyt. Trodde inte folk trodde på det fortfarande år 2016. En av dom stora fördelarna att ha elbil är ju just hur bra dom är vintertid. Att man äntligen slipper hålla på med motorvärmare, lr andas in dieselångorna från parkeringsvärmaren, att man slipper motorslitaget på en kall motor, oljan som ska bytas för den tål inte kylas/värmas hur mkt som helst…osv. osv. Listan kan göras lång.

Alla vet ju att elbilars räckvidd minskar på vintern – få brukar nämna att bensinbilars också gör det. Elbilen tappar mellan 20-30% räckvidd, bensinbilen 15-20%. Mina kollegor som kör Model S respektive eGolf får kortare räckvidd när det är kallt, ja. Men aldrig några problem med startmotorer, kalla kupéer eller liknande. Fossilbilarna startar knappt alls när det är riktigt kallt…
Vad väljer du först, att komma hem från jobbet men ha lite mindre i räckvidd eller att inte komma hem alls/bogsera/mecka med startkablar? Svårt val… ;-//

FleetCarma från Kanada gjorde lite forskning kring detta. Det mest intressanta blir när man jämför elbilens räckviddsminskning på vintern med bensinbilens, och hur mycket extra drivmedel man måste använda för att komma fram. Visar sig att ju kallare det är, ju mer pengar sparar du på att köra elbil. Känns också det som ett lätt val...
FleetCarma-Electric-vs-Gas-Fuel-Efficiency-below-freezing3.png
Använder man elmotorvärmare på sin bränsledrivna bil slipper man i stort sagt alla nackdelar du radar upp med just bränsledrivna bilar. Kupén blir förvärmd, motor likaså, man slipper skrapa rutor och stå i avgaser, förbrukningen skenar inte osv.

Likväl är jag som du övertygad om att elbilen har framtiden för sig, men jag tycker inte dina argument håller. Däremot finns många andra fördelar med elbilar som gör dem till vinnare. Men de är inte för alla ännu, vi får vänta några år till innan de slår igenom på bred front.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Oavsett för- och nackdelar så är det en cool känsla att köra runt på el! 8) Nu efter jag har kört T8 ett tag så får man verkligen mersmak på ren el! :D

Har kört Tesla Model S och den gillade jag väldigt mycket, men skulle inte byta ut XC90in mot en sån. Däremot kommer jag med största sannolikhet köpa en Model 3 som andra/tredjebil.
Användarvisningsbild
av joel80
V9097 skrev:
joel80 skrev:Första leveranserna ska ske q4 2017. Troligen först efter årsskiftet till Sverige/Europa.

På priset ska man lägga på moms/tull plus transport. Troligen hamnar det då istället för ca 290 000kr ($35k) på runt 400k. Men om liknande "bonus" som finns idag då är aktiv kan man räkna bort runt 40k i miöjöbilspremie.

Räckvidden kommer vara minst i klass med nuvarande Tesla.. Senaste jag läst är att det ska vara bättre, p.g.a lättare bil och bättre luftmotståndasiffror. Då handlar det allså om minst 30mil i motorvägsfart vintertid.

Laddningen är ju inget problem. Dom dagar man kör längre än 30 mil per dag är få, och superchargernätverket är väl uppbyggt redan idag i Europa. Du tar dig utan problem ner till riviäran eller Alperna.
20 minuter på en supercharger och du har ca 20 nya mil, kanske lite mer om Model 3 drar mindre än Model S.

Andrahandsvärdet på elbilar verkar hålla bra.. Bättre än fossilbilar än så länge. Just Tesla ligger ännu bättre till men där beror det till stor del på dollarkursen.

Många som köpte en model S 2014 har sålt den 2 år senare för samma pris! (dollarn har blivit typ 25% dyrare.. Så nya Tesla kostar mer nu.)

Infrastrukturen är så gott som redo för elbilsägande nu. Inte färdig på ett bra tag... Men redo. :)
Miljöbilspremien är väl sänkt till 20k? Men jag tror ändå du har rätt, att köpa en Tesla är nog inte en sämre affär än vilken fossilbil som helst.

En sak ska man dock tänka på här. Det är ca 20 månader till Model 3 börjar levereras. Under den tiden hinner det komma mängder med nya elbilar och laddhybrider på marknaden. Det ryktas tex om en BMW i5, och Audi A6 E-tron är väl bekräftad.
Miljöbilspremien är sänkt till 20k för hybrider, så att det ska räcka till den stora ökning elbilar och hybrider man väntar under året. (dubblering av totala antalet bäntas i år igen.. Förra året såldes ca 7-8k laddbara bilar.. Totalt är det nu drygt 16k laddbara i Sverige.. Under 2016 väntas det öka till ca 32000 laddbara bilar.) inte så mkt av all försäljning men rätt kraftig ökning ändå.

Jag blev dock sjukt besviken på bilen som visades.. Framför allt på lastmöjligheterna.. En liten fånig baklucka... Inte ens "hatchback". :( Den går tyvärr helt bort i mitt tänk. Och jag tror du har helt rätt.. Innan model3 kommer ut kommer vi sett ett gäng andra elbilar, förhoppningsvis nån som har skapligt lastutrymme. Opel har också en på gång... Volvo också (senast 2019 är det sagt där) och så har vi ju Bolt som snart ska lanseras. Nya Nissan Leaf ska ha räckvidd på 25-30 mil.. Räcker nog för många det också...
fjohan82 skrev:
Kollar man på Teslas hemsida så finns det en laddare i Tystberga. Därifrån har jag 34 mil till landet, utanför Kalmar. Utmed denna sträcka finns ingen annan laddstation. Enligt Tesla ska man komma 34,5 mil med Model 3, vilket jag tycker är en för riskabel och minimal marginal. Denna sträcka (från Nacka) åker jag åtminstone 6-8 ggr/år.
Sen att det knappt finns en enda laddstation i östra Europa och ingen i södra Spanien gör inte saken bättre...
Nej, det får nog bli något med enbart diesel eller hybrid (el/diesel) nästa gång. Om jag inte blir överbevisad... :wink:
Dom har utlovat Supercharger längst med södra östkusten under närmsta året, men du är inte helt utelämnad till sånna laddare, man kan lika gärna ladda på dom snabbladdare som sätts upp lite här och var nu.. Just västkuststräckan du nämner är dock lite av en bortglömd väg i elbilssammanhang ser det ut som. Det finns laddare i Norrköping, Söderköping, Västervik, Oskarshamn, Mönsterås och några fler orter. Men dom är mer långsamma än Teslas. Dock skulle du ju klara dig rätt bra på bara lite extra kräm.. Många av dem är på 22kw.. Vilket skulle ge ca 4 mil på 20min... Så en korv på nått ställe under din resa och du skulle ha den där marginalen.

Men visst, det skulle behövas några kraftigare laddare just den vägen.

http://www.uppladdning.nu har de flesta laddare i Sverige inlagda.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS