Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
andersuw skrev:
lennarte skrev:Sverige var vi den tiden [80-talet] inte medlem i EU, men i EEC som bestod av flera EU länder och nära handelspartner till Sverige (framför allt Tyskland)
Nix. EEC är helt enkelt en tidigare benämning på det vi idag kallar EU och Sverige blev inte medlem av någondera förrän 1995.
:oops: Förlåt, givetvis menar ja EFTA. Det slöts ett sammarbetsavtal mellan EFTA och EG i mitten på -70-talet. Derav blev en del regler gemensamma i hela området

Mvh
Lennart
av andersuw
lennarte skrev: :oops: Förlåt, givetvis menar ja EFTA. Det slöts ett sammarbetsavtal mellan EFTA och EG i mitten på -70-talet. Derav blev en del regler gemensamma i hela området.
Ja, jag misstänkte att det var EFTA och 1973 års frihandelsavtal mellan EFTA och EEC du hade i åtanke. Riktigt enkelt (och lönsamt) att importera begagnade bilar på "vanligt sätt" (ej som flyttgods) blev det dock inte förrän Sverige klev in i EU 1995. Till följd av de uppdrivna begagnatpriserna i Sverige blev det ju en rätt kraftig importström under några år efter EU-inträdet. Jag bidrog själv med min 855 T5 -94, köpt i Berlin 1996. Inga problem alls med att ta in den. Bara att köra raka vägen till registreringsbesiktningen och hala fram de tyska dokumenten. Så småningom sjönk dock begagnatpriserna i Sverige ner mot den genomsnittliga europeiska nivån och då var det förstås inte lika intressant att importera längre.
av LarsBd
lennarte skrev:"Snott" från Wikipedia,
Texten där stämmer i stort sett och nämner heller inget om katalysator men B20F finns både som D-jet (elektroniskt) 72-75(76?) eventuellt med undantag 74 samt som K-jet (mekaniskt) dock endast 74. Det mekaniska insprutet på på den nya B21 klarade inte amerikanska avgaskrav och därför finns B20 med katalysator men endast i 240.
Det kan finnas provbilar utrustade på annat sätt men de räknar jag inte utan endast vad vem som helst kunde köpa över disk hos sin Volvoandlare.
Användarvisningsbild
av lennarte
LarsBd skrev:
lennarte skrev:"Snott" från Wikipedia,
Texten där stämmer i stort sett och nämner heller inget om katalysator men B20F finns både som D-jet (elektroniskt) 72-75(76?) eventuellt med undantag 74 samt som K-jet (mekaniskt) dock endast 74. Det mekaniska insprutet på på den nya B21 klarade inte amerikanska avgaskrav och därför finns B20 med katalysator men endast i 240.
Det kan finnas provbilar utrustade på annat sätt men de räknar jag inte utan endast vad vem som helst kunde köpa över disk hos sin Volvoandlare.
Om jag har fattat det rätt så tillverkades B20F enbart för den amerikanska marknaden, och dessa motorer levererades till sammansättningsfabriken i Halifax varav en del bilar utrustades med katalysator för bl,a Californien som var (tror jag) först med att kräva katalysator. Volvo Sverige tillverkade vad jag vet inga bilar med katalysator (för försäljning) före den som presenterades med 3-vägskatalysator och lambdasond 1976.

Mvh
Lennart
av LarsBd
Det var nog så att Amerikanska krav gjorde att B20F togs fram men motorn var ursprungligen inte avsedd för blyfritt endast lågoktanig bensin. Reservdelskatalogen för 140 innehåller ingen katalysator av någon sort och inga andra publikationer från Volvo har någon som helst uppgift om katalysator före 240.
Tidiga F-motorer har inte katalysator, endast de från 1975 års modell och senare. Någon kan ha eftermonterat en katalysator på en tidigare bil men det fanns inte från fabrik på en serietillverkad bil.
Användarvisningsbild
av lennarte
LarsBd skrev:Tidiga F-motorer har inte katalysator, endast de från 1975 års modell och senare. Någon kan ha eftermonterat en katalysator på en tidigare bil men det fanns inte från fabrik på en serietillverkad bil.
Som jag skrev, Dessa bilar byggdes inte i Sverige, utan i Halifax, Canada. Där byggdes bilar för den amerikanska marknaden, och då även för Californien. Och då med katalysator när det blev lagstadgat där -74 (tror jag det var). Jag har läst detta i någon motor tidning för ett bra tag sedan, det var ett reportage när dom stängde sammansättningen där. Har sökt på på nätet, men hittar ingenting om detta nu.

Mvh
Lennart
av LarsBd
Hösten 74 kom 240 med katalysator så det stämmer med lagkrav 74. Sista årsmodellen av 140 typades sensommaren/hösten 73 innan det fanns några krav på katalysator. Reservdelskatalogen omfattar alla serieproducerad 140 oavsett sammansättningsland och jag upprepar åter att reservdelskatalogen innehåller ingen katalysator av någon sort. Inga andra papper med Volvo som källa såsom servicemeddelanden, verkstadshandböcker, instruktionsböcker, försäljningsbroschyrer eller liknande har den minsta notering om katalysator på årsmodell 74 eller tidigare.
164 som rimligtvis borde omfattas av samma avgaskrav som övriga Volvomodeller i Nordamerika och även tillverkas på samma sätt har enligt reservdelskatalogen katalysator först från ch 132567 vilket enligt 164klubbens modellkoder är 1:a eller 2:a chassinummret på årsmodell 1975. De anger
102950 - 132566 årsmodell 1974
och
132566 - 153179 årsmodell 1975
De har skrivit fel chassinummer på antingen sista 74:an eller första 75:an, mest troligt ska 75:orna börja på 132567. 164 fick heller aldrig det mekaniska K-jet insprutet utan behöll D-jet under hela tillverkningen men uppdaterades med katalysator till sista årsmodellen
Så länge källorna är tidningsartiklar (de har väl aldrig innehållit något fel) eller personer som helt säkert kanske kommer ihåg exakt vad som var original för drygt 40 år sedan på alla bilar utan att kunna styrka påståendet med någon form av dokument från Volvo måste man anse att 140 med B20F i katalysatorutförande en skröna.
Enstaka provbilar kan ha funnits i testsyfte men inte som standard på någon marknad.

Alla F-motorer har inte haft katalysator eller är gjorda för blyfritt men samtliga är avsedda för lågoktanig bensin.
Användarvisningsbild
av lennarte
LarsBd skrev:Hösten 74 kom 240 med katalysator så det stämmer med lagkrav 74. Sista årsmodellen av 140 typades sensommaren/hösten 73 innan det fanns några krav på katalysator.
Kan det vara så enkelt som att dom på "eget bevåg" monterat katalysator "over there" för att kunna sälja bilar i Kalifornien -74???. Alltså återförsäljarna?? Det jag läste (var det nu var någostans) handlade om fabriken i första hand och vilka bilar som tillverkats i andra hand. Den stängde -98 och tillverkningen slutade med 900 modellen, men jag kommer inte ihåg om det stod att dom hade monterat andra topplock, katalysator, eller om det var någon annan som gjorde det, Bara att dom "byggdes om för, eller bara byggdes för Kalifornien. Kan vara jag som kopplat ihop fel i och med den 145-an med kat. var importerad från Kalifornien. Jag satt och sökte på nätet till sent i går kväll, men kommer nog inte närmare än så här.

Mvh
Lennart
av LarsBd
1974 års modeller av Volvo gick utmärkt att sälja och bruka lagligt i Californien och resten av Nordamerika utan att någon lokal bysmed måste smida om avgasröret först. De delar Volvo Göteborg skickade med till respektive bil var de enda som behövdes för att bilen sedan skulle kunna brukas lagligt på respektive marknad.
Det finns inga Volvo produktionsbilar av 74 års modell och tidigare med katalysator. Om inga dokument för motsatsen kan presenteras är diskussionen avslutad för min del.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS