Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Kneecap: "En god vän till mig har hand om service på polisens automatlådor ibland, han måste då ut och provköra och har inget speciellt tillstånd."

Det kan ju vara så att din vän har en certifierad utbildning på just det han gör. Då bör han automatiskt ha fått tillståndet. Jag har själv haft generella tillstånd för att jobba med viss materiel och skulle förnya min kompetens med arbetsprov vart femte år. (OBS! Detta var inte bilar!)

Men det går säkert att hitta många jobb med paralleller inom industrin, elektriker, rörmokare och kyltekniker etc. etc.
Rådlös skrev:Kneecap: "En god vän till mig har hand om service på polisens automatlådor ibland, han måste då ut och provköra och har inget speciellt tillstånd."

Det kan ju vara så att din vän har en certifierad utbildning på just det han gör. Då bör han automatiskt ha fått tillståndet. Jag har själv haft generella tillstånd för att jobba med viss materiel och skulle förnya min kompetens med arbetsprov vart femte år. (OBS! Detta var inte bilar!)

Men det går säkert att hitta många jobb med paralleller inom industrin, elektriker, rörmokare och kyltekniker etc. etc.
Ringde och frågade, ingen speciell utbildning förutom fordonsmekanisk på gymnasiet för tjugofem år sedan.
Han har inget speciellt tillstånd överhuvudtaget.
Han frågade i sin tur en vän som jobbar på Besikta, han har inte heller något speciellt tillstånd, utöver sin besiktningslicens, men kör ändå polisens fordon titt som tätt.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS