Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av svedan
Har haft brännare till diesel i 10 år! Du när det är sk-tkallt, står jag i garage, + 10 grader. Åker ut i kylan, - 14 grader. Det tar ca 5 min innan utetempmätaren läst rätt utetemperatur. Min uppfattning är att motorn blir varm ungefär vid samma vägpunkt som när jag stått parkerad utomhus!
Kan det vara så att värmaren är "lurad" och inte startar då motorn har + 10 grader fast jag åker i - 14?? Den styrs ju av vattentemperatur samt utetemperaturen. I praktiken rör sig tempmätaren från botten först efter ca 2 km i 50-fart.
Jo, det vet jag. Men när jag kommer till nästa garage efter 10 min, vill jag inte glömma att stänga av den manuellt (då blir man inte poppis).
Utan frågan är just om värmaren luras av "garagetemperaturen"? Du kör ut ur ett garage till minus 14 och kuppen kyls ner innan bilen producerar värme!
Nej, värmaren startar så snabbt bilen registrerat minusgrader utomhus, tempmätaren börjar röra på sig nånstans vid +40 grader på kylvattnet.

/Kalle
av svedan
Jo, men vilken tempmätare styr? Om jag kör från +10 grad i garaget till kylan - 10 grad, tar det ta mig tusan 3-4 minuter innan utomhusgivaren i displayen kommer till minusgrader. Om denna styr, så har man "lurat" brännaren?
Men jag kan ju vara ute och cykla..
Spelar ju ingen roll vilken givare som styr värmaren eftersom båda är "lurade" av att komma från varmare till kallare temp relativt fort..

Och min gissning är att det är såhär man kommit fram till att den bästa kompromissen ska vara mellan snabb reaktion (=kan få systemet att slå på/av värmaren som ett flipperspel) till att vara för långsam så den aldrig hinner reagera på en "normal" körsträcka.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS