Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag har en gammal volvo 850 GLT som rullat ca: 30000 mil, bilen är ganska fräsh och det finns nästan ingen rost. Det är en automatare och allt fungerar som det skall, nästan. Starmotorn krånglar då bilen är varm, det är snart dags för besiktning och det är en spricka i vindrutan som bilprovningen garantera kommer underkänna. F.ö. vet jag inte om det finns något att anmärka på.
Min undran är: är det lönt att fixa felen och behålla bilen? Är det lönt att lägga u bilent på Blocket? Finns det något intresse för en gammal 850? Jag vet att jag kan få en tusing på skroten, kanske det är bästa alternativet? Vad tror ni?
ugh vad trött jag börjar på bli på dessa trådar... Det är väl helt upp till dig själv. Gör vad du vill med den. Har du tummen mitt i handen och inte bryr dig för 5öre om bilen så skrota skiten, bryr du dig inte om att nästan skänka bort bilen så sälj skiten, tycker du om bilen så laga skiten.. Inte svårare än så....
Säljer du den som reservdelsbil/GDS så borde det bli en snabb affär för åtminstone lite mer än vad skroten betalar.
Men 850 står inte högt i kurs tyvärr.

Mellan 4-8.000 kr kanske den är värd i körklart och bes. skick? Kan du byta rutan med försäkring, och startmotorproblemen bara beror på t.ex. glappande kabelsko så är det dock inga större summor ifall du trivs med bilen i övrigt och planerar att behålla den.
Men fixa för att sen sälja, nej då hade jag hellre skrotat/sålt iväg billigt för att slippa bekymmer och spilld tid.
Om den är fin och du gillar den så laga. 30 000 mil är inga problem för dessa bilar. Onödigt att skrota en fungerande och bra bil.

Har egentligen aldrig förstått mig på folk som vill sälja sin bil bara för att den har glapp i en styrled och trasigt positionsljus om ni förstår... Såna ser man ju på Blocket rätt ofta.

Dessutom så är det nästan alltid ett lotteri att köpa en "ny" begagnad bil, du vet väl vad du har men inte vad du får så det kan sluta i en bra mycket dyrare affär än att laga sin egen.

Kan ju vara ett lotteri att köpa en helt ny bil också men då har du iaf bättre garantier. :)
Laga och sälja tror jag inte på, bättre att sälja den som den är då. (Möjligen kan du ju byta rutan om du kan ta det på försäkringen, men självrisken är väl runt 2000 och det är tveksamt om det drar upp värdet så pass.)
Gillar du den och vill ha den kvar så fixa. Du kommer inte att göra någon lysande affär, men ska du byta till något annat i samma prisklass så får du ju räkna med att det blir reparationskostnader där med.
Skrota låter ju onödigt, såvida du inte tillhör kategorin som tycker det är värt ett par tusen att slippa hantera bilspekulanter.
Tack alla, för svar! Det är alltid givande att få synpunkter från andra. Hade det varit vår eller sommar hade jag nog försökt laga bilen själv, men att stå ute i meka i kylan blir inget bra. Jag har inte tummen mitt i näven men är väldigt frusen. Lämna på verkstad är ju enkelt men kostar ganska mycket. Gör jag mig av med bilen tror jag inte att jag kommer att skaffa en annan då jag helt enkelt inte har råd.
Tack igen.
Jag hade i alla fall inte tvekat om att reparera och behålla bilen om jag gillade den. Båda de här sakerna faller ju inom ramen om vad som kan förväntas vara normalt underhåll av en bil. Visst kostar det pengar men alla bilar kommer förr eller senare att behöva repareras så den enda vägen att slippa detta är i så fall att vara utan bil. Har du inte möjlighet att lägga pengar på en ny ruta så är det nog tyvärr så att du inte har råd med bil just nu. Men ett bra tips är ju att besikta den först så att det inte dyker upp några mer oförutsedda tråkigheter. De hundralappar som en ombesiktning kostar är försumbara jämfört med att få svart på vitt vad som behöver repareras.

Näst bästa alternativ är ju annars att sälja den med felen. Tror du kommer få mer än skrotpriset i alla fall.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS