Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lilleman
jag har både bra och dåliga erfarenheter av biltemas grejor nån av er som har provat biltemas centrallås mvh/roger :)
Användarvisningsbild
av mrsniper
lilleman skrev:jag har både bra och dåliga erfarenheter av biltemas grejor nån av er som har provat biltemas centrallås mvh/roger :)
Jag ska montera ett sådant system på min bil senare i vår, för 2 dörrar.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Servade min 850 T5á innan jag sålde den vilket innebar olje, filter byte samt byte av bromsbelägg runt om osv. Hade alltid annars köpt beläggen från tyskland (Mekonomen standard).... Iom att jag skulle sälja bilen valde jag Biltemas belägg. De fungerade utmärkt.....MEN, de envisades med att ge ifrån sig ett irriterande gnälljud från framhjulen då man bromsade. Detta berodde enligt mekanikern jag lämnade in bilen hos på att Biltemas belägg är "hårdare" än Volvo orginal & motsvarande.

När det blir dags att byta på min nuvarande V70 så kommer jag inte att välja Biltemas belägg helt enkelt för att jag vill undvika "gnället".
av jockedentredje
ángående tjutande och visslande belägg så finns det ju någon form av dynor eller dämpkuddar som man får med och kan sätta i tillsammans med beläggen så att det dämpar.

Har själv inte provat sätta i dessa eftersom att det blev FRUKTANSVÄRT trångt att bara få i beläggen men när man kört ett tag och bromsat ner beläggen lite så kanske man skulle prova att sätta i dom
Användarvisningsbild
av lilleman
jag köpte 2gasdämpare till bakluckan på min 945a de höll i 9-månader men jag fick 2-nya få se hur länge de håller
av Fixaren
Biltema funkar till det mesta egentligen. Det som gör att jag inte köper vissa grejer där är för att jag inte vet vem sjutton det är som tillverkat delen. Det vet jag förvisso inte på volvo heller, men där kan man ju anta att delen är speciellt utprovad för just min bil. Mekonomen är ju så fiffiga att där står tillverkarens namn på förpackningen direkt. Tänk om det stått mekonomen kullager tex? Hur mycket skitsnack skulle inte det blivit?

Vet jag vem tillverkaren är så kan min erfarenhet/magkänsla säga mig om grejen verkar pålitlig eller inte. Ta tex SKFskullager, där kan man nästan utesluta fel på produkten, men hade den hetat chingchongs kullager så hade jag blivit skeptisk. :)

Om biltema kunde vara lite tydligare i redovisningen om vilka grejer som är original, SKF, Lemförder, Bosch osv vilket det nu kan vara så tror jag dom skulle få mer kunder och ett högre anseende hos folk. För jag är övertygad om att biltemas grejer har i många fall samma tillverkare som biltillverkarna. Biltillverkare gör ju knappt inga delar själv så det stärker min teori.
Användarvisningsbild
av lilleman
håller med dig mvh/roger
Upgradera baklucka

Hej! Jag är också intresserad av denn[…]

Helt rätt uppfattat angående vacuumslan[…]

Ja det kan hända, men jag tror mer att packbo[…]