Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag måste hålla med "lennarte". Du säger att det inte finns några regler, "lennarte" påstår motsatsen. Jag tycker "lennarte.s" tolkning av det du skriver är relevant. Givetvis gör man inte så som han ger exempel på, men var går gränsen? För mig går gränsen att inte ha några "Åsa-Nisse varianter" vad beträffar starkström. :wink:
Det finns få regler vad man får göra. Mest finns vad man inte får göra.
En elektrikerutbildning kan inte fixas på en helg, så svårare att förklara på din fråga på några rader.
Beroende på spänning, gäller olika föreskrifter, I aktuellt fall gäller t.ex. Starkströmsföreskrifterna. Där regleras ex.vis vilka typer av kablar som användes var (PGC, gummi, silicon etc). Styrs av förläggningssätt, temperaturer etc.
Om du gör ”fel” är och en olycka inträffar, faller det inte under ”ellagen” utan strafflagen (typ vårdslöshet).
Du kan gå på Konsum och köpa en el-klippare, 230 V rakt in, och du kan ha 20 m kabel. Du har den gamla borrmaskinen, högtryckstvätten etc. Det är inte ens ett krav på jordfelsbrytare.
Inget av ovan är direkt tillåtet, men ej förbjudet. Dåligt förnuft, kanske olycka, bra förnuft, kanske inte!
Så därför kan en tillverkare rekommendera vissa saker (kanske beroende på material, area etc).

Bilen som sådan kan ju också vara ”farlig”, helt beroende på användaren 8och förnuft?).
Därför kan jag säga, att en skarvsladd ej är förbjuden att användas utomhus instucken genom fönstret.
God jul

Idag har bilden varit på service, under 3K […]

Felkoder styrvinkelsensor V70 -07

Den ska vara nollad efter konstens alla regler, oc[…]

Jordfel, sök på det här så f[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]