Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
Mwi skrev:
Hilmer skrev:Detta gäller ju även de andra bilmärkena, få märken håller väldigt lite av det dom lovar!
VW är godkända inom EU liksom många andra märken, skillnaden i just detta fallet är att VW av en ännu icke känd orsak manipulerat systemet för att komma in på USA-marknaden, men varför det då blir så uppschasat i t ex här Sverige är en gåta eftersom alla de bilar som rullar här är godkända efter det regelverk som gäller här! Även utan manipulerad mjukvara vad jag förstått!
Om nu VW:s bilar klarar testerna inom EU, varför återkallar då VW sina bilar? Om de klarar alla gränsvärden inom EU så är det ju ett ganska stort slöseri med pengar, för jag tror inte de gör det för kvällstidningarna det borde vara någon anledning som gör att VAG koncernen kommer att lägga ut några miljarder € för att ändra sina sålda bilar.
Det där kan vi enbart sia om, men medias drev kan vara en orsak till att det inte får finnas några som helst misstankar kvar om manipulerade bilar hos vare sig media eller hos de som har en berörd bil! En annan orsak kan vara att det handlar om en ren investering för att återfå ett gott rykte!
Tråkigt att någon hos VW ansett en manipulering av mjukvaran var en god idé, men VW har tagit på sig det och står för kalaset!
Jag personligen är ganska så övertygad om att fler märken kommer att bli tvingade att följa samma spår innan denna historia dragit förbi.
Användarvisningsbild
av SvenB
Att samma manipulerade motor sitter i USA som EU marknaderna kan ju vara kostnadsskäl, trots att det inte behövs för EU:s krav. Om fler märken "blir tvungna följa samma spår" har väl att göra med om fler "fuskat" med programvaror. Om de inte har gjort det och följt de mätmetoder som gäller, så är det väl lugnt även om värdena i "dagliga livet" inte stämmer.
Användarvisningsbild
av Hilmer
SvenB skrev:Att samma manipulerade motor sitter i USA som EU marknaderna kan ju vara kostnadsskäl, trots att det inte behövs för EU:s krav. Om fler märken "blir tvungna följa samma spår" har väl att göra med om fler "fuskat" med programvaror. Om de inte har gjort det och följt de mätmetoder som gäller, så är det väl lugnt även om värdena i "dagliga livet" inte stämmer.
Egentligen är det väl ur miljösynpunkt lika illa (manipulerad mjukvara eller ej) om utsläppen i vardagskörning vida överstiger det som är utlovat! Och här ligger ju flera märken dåligt till!
Det som är bra i denna historia är att dom mer eller mindre kommer vara tvungna att ta fram en mätprocedur som mer speglar de verkliga och vardagliga utsläppen! Så inget ont som inte har nåt gott med sig! ;)
Användarvisningsbild
av Funk
i vardagskörning vida överstiger det som är utlovat
I den tolkningen ligger en del av problemet för allmänheten. För ingen tillverkare har utlovat eller specifierat förbrukning utanför EU-testcykeln, man talar bara om hur man förhåller sig i cykeln.
Något förenklat får bilen bete sig hur som helst utanför testcykeln så länge inget ändrats på bilen.

VW använde alltså två mjukvaror i USA för att nå resultatet i jakten på NOX, en som fungerar i testbänk men gör bilen nära okörbar eller åtminstone avvikande mot uppgiven spec i verklig körning vad det gäller bl.a effekt. Kanske mäter man även förbrukning på ett annat sätt i USA som påverkats, jag vet inte det.

I EU är det helt andra parametrar som gäller, här jagar vi primärt CO. Tyvärr verkar det ju som man har samma typ av mjukvara i EU, men här designad för att lura våra specifika testcykler. Och det är väl inte bara misstankar numera eftersom det verkar som man inte bara skall ladda mjukvara i bilarna utan också fixar lite med hårdvaran.
Hur det gick med de andra märkena i VAG-gruppen har jag inte sett så mycket om ännu.

Summa summarum, med alla andra bilar är det mycket svårt att replikera EU-körcykeln i verkliga livet, med VW och deras fusk så är det omöjligt !
I de mer verklighetsnära cykler som verkar på ingående så är det troligen mer realistiska förbrukningsvärden som kommer att redovisas, och lättare för oss vanliga att nå dem.

/Thomas
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16

Idag har bilden varit på service, under 3K […]

Felkoder styrvinkelsensor V70 -07

Den ska vara nollad efter konstens alla regler, oc[…]

Jordfel, sök på det här så f[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]