Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
White skrev:Ingår i Tanka. Han som kör tankbilen sa att 98 var ren bensin.
Ledsen att göra dig besviken då, men Tanka får sin soppa via okq8 vad jag förstått, som har 5% etanol även i 98 oktan.
Användarvisningsbild
av lennarte
MartinS skrev:Ledsen att göra dig besviken då, men Tanka får sin soppa via okq8 vad jag förstått, som har 5% etanol även i 98 oktan.
Är det inte ett "påbud/krav" från "högre ort"?? Har för mig det är ett led i jakten att minska CO2. Det "pratas" ju om att höja till 10% i en snar framtid.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av White
MartinS skrev:
White skrev:Ingår i Tanka. Han som kör tankbilen sa att 98 var ren bensin.
Ledsen att göra dig besviken då, men Tanka får sin soppa via okq8 vad jag förstått, som har 5% etanol även i 98 oktan.
Ofan, det visste jag inte! Aja, spelar ju ingen större roll, huvudsaken bilen går bra av soppan. :)
Användarvisningsbild
av keroan
White skrev:Brukar så K-sprit i tanken, smörja dörrlåsen med WD40 mot frysning och blanda spolarvätskan mer koncentrerad.
Glöm för guds skull inte startgasen.... :mrgreen:

Det var lite ironi det där. Men ärligt talat, K-sprit är det nog typ 30 år sen jag såg farsan hälla i tanken. Han hade förövrigt startgas med sig också :D
Användarvisningsbild
av Jahaja
Annars kan du ju fylla ut med några liter E85 från pumpen, istället för att köpa K-sprit på flaska :)

Startkablar och snöborste!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
milktrucker skrev:
Lucif3r skrev:Ställ bilen i varmgaraget och ring en taxi, det är det mest skonsamma för bilen. :roll:
det påskynda korrosion.

Ja, om du ställer in en BLÖT bil i ett VARMT varmgarage så påskyndar det korrision.
Att ha en bil stående i ett normal-varmt garage hela vintern orsakar ingen korrision(gör det det på din bil så är det en riktig skitbil du har).
av volvo244gle
Bästa tipset är att tvätta av noga och polera upp lacken. Därefter parkerar man bilen i ett ombonat varmgarage med batteriet på underhållsladdning.
Sen är Blocket fullt av billiga vinterbilar som kan plågas i saltslasket. ;)

Men oavsett om man kanske struntar i rost, blästrad ruta, lackskador m.m.. på sin pärla så är bästa tipset motorvärmare tycker jag. Gärna bränsledriven, annars el med kupévärmare.
Skrapa rutor och behöva frysa går bort helt.

Bra grejer att ha med i bagaget vintertid är extra spolarvätska, spännband (funkar som bogserlina bl.a. och tar inte någon plats), snöskyffel, sand och startkablar.
En uppsättning varma kläder eller åtminstone en rejäl filt kan vara bra att ha vid ev. haveri eller olycka med en själv eller medtrafikant inblandad.
Användarvisningsbild
av Jahaja
Lucif3r skrev:
milktrucker skrev:
Lucif3r skrev:Ställ bilen i varmgaraget och ring en taxi, det är det mest skonsamma för bilen. :roll:
det påskynda korrosion.

Ja, om du ställer in en BLÖT bil i ett VARMT varmgarage så påskyndar det korrision.
Att ha en bil stående i ett normal-varmt garage hela vintern orsakar ingen korrision(gör det det på din bil så är det en riktig skitbil du har).
Äsch. Min bil går i snö och slask, och på kvällen ställs den i varmgarage (ca 18-20 grader). Det är ju toppen att den är varm och torr sen på morgonen :)

Bilen är väl rostskyddad? Oroar mig inte så mycket.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jahaja skrev:Äsch. Min bil går i snö och slask, och på kvällen ställs den i varmgarage (ca 18-20 grader). Det är ju toppen att den är varm och torr sen på morgonen :)

Yup, samma här. Mitt garage är lite kallare dock, brukar hålla sig runt 16c - även på sommaren vilket är skööönt :P

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]

Råd vid motortvätt

tvätta på bara.

V90 läggs ner.

Det kan ta tid...... Det hoppas jag :-D

Kanske inte dom flesta, men måånga g&a[…]