Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av FaluKorven
Halloj

Fick en 2:a på en länkarm som jag nu har bytt och tänkte därför ombesiktiga 850'n.
Men nu i efterhand har ABS-lampan börja lysa.

Så min fråga är, Räcker det att man släcker dom 2:orna som står besiktningsprotokollet, eller måste man släcka fel som uppkommer efteråt :?:

//Mvh
av Amarace
En ombesiktning är egentligen en ny besiktning, nenvfår begränsas till enbart tidigare anmärkningarna. Så det är upp till besiktningsmannen, men det borde bli en anmärkning på det.
av volvo244gle
En lysande ABS-lampa är ett såpass uppenbart fel. Teknikern kommer garanterat märka det när denne sätter sig i bilen för att köra upp på lyften.
Gissningsvis så blir det en anmärkning.

Jag hade nog plockat ur lampan (så det inte är lika uppenbart) eller sett till att fixa problemet.
Eftersom ena länkarmen är bytt så kan man ju börja misstänka att något har hänt med givaren på samma hjul.
av FaluKorven
Tack för alla seriös och snabba svar!
Då vet jag till nästa gång! Som tur var så var det bara skit på abs-kransen så det är löst nu..
Det har varit mycket fel med ABS-givaren annars på 850, vad jag har hört.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
FaluKorven skrev:Det har varit mycket fel med ABS-givaren annars på 850, vad jag har hört.
Inte direkt mer än på andra bilar... Största skillnaden är väl att 85x70 är gjorda på 90-talet, där många nya krav på "miljövänligt skräp" började komma...
Några exempel är limmet som dörrsidornas vinyl är limmade med på 900-serien, 95- var dom tvugna att byta klister till miljövänligt skräp. Resultat? Nästan varenda 900-serie 95- har skrynkliga dörrsidor för att limmet släppt. Varför 850 klarade sig ifrån just detta vet jag inte... Annat material i själva dörrsidan kanske?

Sen blev dom även tvingade att övergå till blyfritt tenn. Blyfritt är inte i närheten av lika bra(men det är bättre nu för tiden än vad det var på 90-talet) som bly-haltigt i miljöer med relativt stora temperaturskillnader, vibrationer osv. Resultat av det? 85x70 ~94- får spruckna lödningar i ABS-boxen.

Givarna är bara vanliga induktionssgivare, inga märkvärdigheter där. Simpla saker som används än idag(induktionsgivare alltså, inte nödvändigtvis ABS-sensorer).
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Design och hållf. klart. Nyansval & ti[…]

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&a[…]

Dimljus v70 97

Hemskt gärna.

Välkommen ut i trafiken

Grejerna kom idag. Ska försöka fixa det […]