Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Av: TT Publicerad 21 september 2015 16:45. Ny Teknik.

80 veteranbilar ska gå under klubban

I oktober kommer ett 80-tal veteranbilar att auktionernas ut på motormuseet Autoseum i Simrishamn.
Museet grundades 1963 av Rutger von Essen vid Skoklosters slott i Sigtuna. 2007 togs samlingen över av nya ägare och flyttade till Simrishamn, och nu kommer fordonen återigen att säljas vidare när ägarna beslutat att dra sig tillbaka.
Bland guldkornen finns en Volvo PV från 1937 med kaross från Gustaf Nordbergs Vagnfabrik, ett av de endast två återstående exemplaren i världen. Under klubban går också en motorcykel tillverkad 1917 av amerikanska Henderson. Fordonet har bara haft en enda ägare genom åren, vilket är mycket ovanligt.
Museet kommer nu återigen att få nya ägare, som tar med sig en egen samling av fordon.

Länk: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 932391.ece
Hmm, om ett firdon är från 1917 är det ju omöjligt att det bara haft en ägare, står ju dessutom att samlingen bytte ägare 2007
Förmodligen är det väl aldrig gjort något ägarbyte, så i pappren står den ursprunglige ägaren kvar. Den har kanske inte varit i trafik sedan -30-talet.

Mvh
Lennart
Ägare byts ju oavsett om fordonet varit i trafik eller ej. Ny ägare är ju mer än en signatur på ett papper... Dessutom är det väl rätt säkert att anta att orginal-ägaren är tämligen stendöd vid det här laget, och då byter ju dennes samtliga ägodelar ägare, antingen via arv eller försäljning - om det inte slängs(vilket motorcykeln uppenbarligen inte har gjort).

Därimot kanske 'cykeln bara har haft en brukare, och har sedan dess bara varit ägd av museum/samlare och aldrig använd.

Idag har bilden varit på service, under 3K h[…]

Råd vid motortvätt

Jag vet inte jag men jag tycker det duger gott att[…]

Dimljus v70 97

Jag är med, får koppla imorgon. Bilen &[…]

V90 läggs ner.

Vilken tur att jag redan är klar med Volvo :[…]