Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

1: V50 D2 -11, 15920 mil just nu.
2: 1:a, ingen handlare innan.
3: Byter lampor och fyller på spolarvätska och diesel själv. Kollar även övriga vätskor ibland, men olja drar den ingen alls och vatten har jag bara fyllt på en enda gång då den läckte efter en incident. Vaxar, tvättar och städar bilen själv.
4: Bilen lämnas in för regelbunden service samt vid däckbyte. Har varken tid, lust eller ork att leka meck själv numera. När jag var 18 bytte jag dock kamkedja på min första bil, så jag kan om jag vill... :wink:
Ny bil V70 D4 Classic Sport.
komemr inte att röra en skruv själv på minst 6-7 år.

Min förra 2006års Mondeo 12000mil gjorde jag allt själv och lämnade bara in när det var absolut nödvändigt pga specialverktyg eller då mitt arbete inte stod i proportion till verkstadens arbetskostnad.
V70 2.5FT -10 och brukare nummer två.

Jag öppnar bara huven för att fylla spolarvätska. Då det är en etanol och serviceintervallet är 1500mil/1år så har verkstan den så pass ofta ändå. Någon lampa har inte gått sönder ännu, peppar peppar. Hjul switchar jag själv, måste ju utnyttja att jag har ett varmgarage med förråd :)
volvo244gle skrev:Kul frågeställning på ett forum där det flesta förmodligen är mekar (hobby/proffs) eller åtminstone har ambitioner att göra så mycket som möjligt själv. :D
:-)-)

1) Vad är det för bilmodell och ålder på bilen?
Volvo V50 D5 2010, (+ Peugeot 306 cab -99, Volvo Duettbaserad Hot Rod -60, Peugeot 107 -10....)

2) Är du första, andra eller tredje ägare?
3:e på V50:n, köper av princip aldrig nya bilar, tycker man för mer för pengarna ett par led senare !

3) Vad gör du själv gällande t.ex. byta olja, lampor, säkringar, däck och fylla på vätskor (t.ex. spolarvätska)?

Gör allt själv som går att utföra utan specialvertyg - om de inte är för dyra i inköp, VIDA etc är värdefulla investeringar!

4) Finns det tillfällen då du lämnar du in bilen på verkstad för åtgärd av olja, lampor, säkringar, däck och vätskor? Varför/varför inte?

Nej, verkstäder får bara fixa det jag inte själv kan utföra och vid de tillfällena är jag väldigt kräsen på vilken verkstad jag väljer.
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Design och hållf. klart. Nyansval & ti[…]

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&a[…]

Dimljus v70 97

Hemskt gärna.

Välkommen ut i trafiken

Grejerna kom idag. Ska försöka fixa det […]