Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag flyttar tråden och ändrar rubriken då den är intressant för så många fler volvoägare än bara de som äger en V70XC eller övriga bilar i denna forumsdel. Se:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 72#p226472
Gammal rubrik: Trasiga Tändstift V70XC -99, motor 5254T

Jag har även sammanfogat denna tråd med tråden "Lösa mittelektroder i tändstiftet!"

Mvh
Brainded

Hej!

Kör en V70XC -99, motor 5254T.
Har råkat ut för tändstifts haveri där mitt elektråden lossnat och trillat ner i motorn, keramiken var helt lös i gängdelen.
Bytte tändstift och körde hem tog komp prov dagen efter OK, men döm om min förvåning keramiken på 4 av 5 tändstift var lös, går att snurra runt och är glapp.

Båda omgångarna av tändstift var Volvo orginal.

Kollade på dom gamla stiften igen, där kan man se en brun rand mellan gängdelen och keramiken upp till nivån där tändhatten börjar.
Kompressionen har sipprat förbi keramiken upp till tändhatten på båda omgångarna stift.
Då keramiken inte sitter fast så blir värme talet fel och dom skakar sönder.

Har nån på forumet råkat ut för något liknande eller sett en brun rand på keramiken åvanför gängdelen på Volvo original platina stift.

Stiften verkar sitta på dom flesta turbo snurror.

Mina tändstifts omgångar kommer från 2 olika batcher.
Senast redigerad av 1 Kvalitetsbrist, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av isak
skit i bosch stiften lärde man sig för 45 år sedan sätt i motsvarande NGK (gärna platinastift du kör minst 10 000 mil på dem) MVH ISAK
av Red Dragon
Kvalitetsbrist skrev:Hej!

Har råkat ut för tändstifts haveri där mitt elektråden lossnat och trillat ner i motorn, keramiken var helt lös i gängdelen.
Bytte tändstift och körde hem tog komp prov dagen efter OK, men döm om min förvåning keramiken på 4 av 5 tändstift var lös, går att snurra runt och är glapp.

Kollade på dom gamla stiften igen, där kan man se en brun rand mellan gängdelen och keramiken upp till nivån där tändhatten börjar.
Kompressionen har sipprat förbi keramiken upp till tändhatten på båda omgångarna stift.

Har nån på forumet råkat ut för något liknande eller sett en brun rand på keramiken åvanför gängdelen på Volvo original platina stift.

Så går det när BOSCH numera har flyttat tillverkningen av bl,a tändstift till China. (Made in China) :-O)
Själv så kör jag med Biltemas Equem stift, tillverkade i France. (allt annat än China är godkänt)

Kanske inte så många som vet om att BOSCH fabriken numera flyttats till China, all tillverkning av BOSCH orig bilreservdelar
exporteras numera från China till Sweden. Men "STÖRSTA" chocken fick jag nog härom dagen, när Ahlsells järnhandel talade om att även Svenska BAHCO
tillverkas i China, liksom IRONSIDE och flera andra mkt stora tillverkare. Vart är det på väg med kvalite'n?
Användarvisningsbild
av Nexus
jag har orginal stift inhandlade på bilia och de fungerar utmärkt :)
av *pettson*
Red Dragon skrev:
Kvalitetsbrist skrev:Hej!

Så går det när BOSCH numera har flyttat tillverkningen av bl,a tändstift till China. (Made in China) :-O)
Själv så kör jag med Biltemas Equem stift, tillverkade i France. (allt annat än China är godkänt)

Kanske inte så många som vet om att BOSCH fabriken numera flyttats till China, all tillverkning av BOSCH orig bilreservdelar
exporteras numera från China till Sweden. Men "STÖRSTA" chocken fick jag nog härom dagen, när Ahlsells järnhandel talade om att även Svenska BAHCO
tillverkas i China, liksom IRONSIDE och flera andra mkt stora tillverkare. Vart är det på väg med kvalite'n?
Skönt att folk börjar vakna, bachco stack för sådär 10 år sen.. ;-// .. det är nu det är roligt att berätta att biltemas fördelarlock och rotorer är märkta: MADE IN ITALY.. :-)-) Volvos bosch lock o rotorer är *made in spain* alltså inget svenskt ändå..
Stiften är ju franska eqyeem på biltema.. ;-//
Men bara för kina tillverkar nåt så är det inte alltid skräp. Dom kan om dom vill.. Men oftast vill inte vi betala för det, så då får vi vad vi betalar för..
En bekant har gjort en idiotaffär när han importerade golfhandskar från kina.. han skyller på kina men jag å andra sidan säger att det är hans eget fel..
Först åkte han dit..sen kikade han på en produkt.. han blev helförälskad. Frågar vad det kostar.. det kostade 1 dollar per par.. girig som han blev så sa han.. no no.. ill pay you half a dollar..a pair.. säljaren nickade glatt... Han beställde hur många par som helst.. 2 månader senare är kartongerna hemma och han sliter upp första paret.. Det är illa sytt och är gjort i ett skit material.. totalt osäljbart. Han kontaktar denna kinasäljare direkt och i princip vrålar på honom hur illa detta gått.. Kinesen är dödstyst.. Nu säger kompisen.. This is not the quality that i looked at in your factory?. Kinesen svarade snabbt. No it isnt. But its the quality that you get för half a dollar a pair... Kontenta? Han betalade inte för kvalitet och därmed fick han inte kvalite..
av Kvalitetsbrist
Tjena igen!

Tack för svaren, original stiften är ju märkta med Germany så för hoppningsvis så är dom ju tillverkade där.
Men det skulle ju kunna vara så att dom bara sätt i hop där.

Original stiften kostar ju 630 spänn så det borde ju vara kvalitet, men det är väl bara volvo so tjänar massor på dom i stället.

Men åter till frågan har någon råkat ut för liknande symptom på Volvo original stiften???????
Glappa och kompression sviker på sidan av keramiken.
av *pettson*
Kvalitetsbrist skrev:Tjena igen!

Tack för svaren, original stiften är ju märkta med Germany så för hoppningsvis så är dom ju tillverkade där.
Men det skulle ju kunna vara så att dom bara sätt i hop där.

Original stiften kostar ju 630 spänn så det borde ju vara kvalitet, men det är väl bara volvo so tjänar massor på dom i stället.

Men åter till frågan har någon råkat ut för liknande symptom på Volvo original stiften???????
Glappa och kompression sviker på sidan av keramiken.
tyder mest på att felaktigt värmetal används. Att stiften är överhettade. Vore jag som du skulle jag fara förbi volvo och slänga dom på disken och fråga vad som menas? Även om dom inte är nya är det 12000 intervall på dom.. eller mera, med andra ord kan man minst tro att dom ska hålla sin intervall?.. Du ska veta att det vanligaste felet på tändstft annars är människorelaterat. Det kallas mutterdragare.. dom används vid service för att vrida ned stiften fortare.. men dom kan även knäcka porslinet osv. Dock i ditt fall låter det ju som ett generalfabriksfel..
Jag har varit slö och inte monterat stiften jag köpte för några månader sen till min V70G 2.4T -00. Kollade dem nyss och keramiken var OK, inga glapp eller så. Frågade flera gånger om de verkligen passar till en B5244T vilket de dubbelkollade. Det står Made in Germany på förpackningen:
Bild
av Kvalitetsbrist
Tjena!

Fråga till vafföädetpådetteviset.

Kan du skicka in bath nummret på stiften det står på isolatorn 3 siffror nära gängdelen, dom du inte monterat.

Om du tänkt byta stift inom snar framtid berätta om det läkt vid isolatorn.

Tack på förhand.
Besvärlig du är, haha skojar bara. Vet inte riktigt vilket nummer du vill ha men på den del av keramiken där det står Volvo R6 står det också 790 på motstående sida, kan det vara bath (batch?) -nummeret ? Annars står det stämplat Germany 30637308 i metallen på den del av foten som är precis ovanför gängorna. Något annat står det inte på stiftet. Det står likadant på alla stiften.

Visst kan jag återkomma med "läckinfo" men kan inte lova när det blir. Tyckte det såg så knöligt ut att byta stift jämfört med 945an så jag sköt lite på det. Du hör vilken amatör jag är :D

Nu är det dags för Champions League !
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]