Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av V40
Jag ska ut och åka långtur efter jul. Kan det vara värt att ladda tanken med V-Power? Jag har hört både gott och ont om denna bensin och att det är värt priset och vice versa. Vad jag förstår så ska man tanka det några gånger innan man märker någon skillnad. Jag väntar mig ingen markant skillnad men man kan kanske märka att den blir något piggare och kanske går lite jämnare. Jag ska åka 150 mil på nån vecka så kommer ju sitta en del bakom ratten. Det som jag tycker låter allra bäst är att den också sägs skydda motorn mot beläggningar och till och med avlägsna eventuell gammal beläggning? Är detta skitsnack eller kan detv verkligen stämma? Låter nästan för bra för att vara sant. Vad jag förstår så är det några tillsatser i bensinen som motorn ska må bra av.

Finns det något negativt att tanka i V-Power i en bil som tidigare bara har fått Jets 95 oktan? Kan den på något sätt regagera negativt? Jag åker V40 2.0 1996.

// V40
Användarvisningsbild
av vetten
Något negativt tror jag inte att det är att köra på V-power mer än att det blir lite dyrare att tanka :shock: eftersom V-power har högre oktantal och är renare än "vanlig" soppa så brukar man komma lite längre på varje tankning men det är väl mest i bilar med lite högre prestanda typ turboladdade som man märker skillnaden, men om du känner för det så varför inte testa det är i vart fall inte skadligt för motorn. Vad beträffar Jets 95oktaniga soppa som jag också normalt kör på i mina standardbilar så tycker jag att det känns som om den blivit sämre den senaste tiden men det kan ju bara vara inbillning :cry:
av V40
Jag läste någonstans att bilen ställer om sig automatiskt efter det högre oktantalet. Det kan inte bli nån vajsing på detta då när den aldrig är körd på mer än 95 oktan innan? Det stämmer inte det någon påstod i någon annan äldre tråd att bilen kan gå sämre med V-Power? Om så är fallet, är det stor risk att min V40-96 kommer att gå sämre? Bilen är ju ändå 11 år gammal och antagligen hyffsat inkörd på det lägre oktantalet. Jag vet inte hur pass känslig min motor är i sammanhanget. Det är ju en 2.0 liters volvomotor så den kanske ska klara av det.

Det skulle ju inte vara så kul att tanaka i V-Power för 770 spänn och sedan få köra 65 mil med en bil som går sämre än innan. Då kan jag ju lika gärna tanka i 95-oktan för strax under 700.

// V40
av Bobafett
Hej!

Du skall inte förvänta dig några mirakel med Shells V-power, jag har lagt ner en förmögenhet under ett år på att tanka min Passat V6 med V-power. Jag tröttnade dock på detta och gick tillbaka till vanlig 95 oktanig soppa, märkte faktiskt inte någon större skillnad.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Jag tankade alltid först 98 & sedan då V-power kom även den till min förra bil (854 turbo chippad). Även om jag körde snabbt här hemma i Sverige så kan jag väl inte säga att jag märkte någon skillnad...men, när resor gjordes igenom Tyskland så tankade jag V-power där & tyckte mig märka en skillnad på effekt (låg oftast över 200km/h när jag kunde). Vet inte om man kanske måste ha en motor med mer styrka OCH använda sig av den förrän man märker skillnad. Sedan är det säkert så att V-power ÄR nyttigare för de flesta motorer.
av Bobafett
V70BiFuel03 skrev:Jag tankade alltid först 98 & sedan då V-power kom även den till min förra bil (854 turbo chippad). Även om jag körde snabbt här hemma i Sverige så kan jag väl inte säga att jag märkte någon skillnad...men, när resor gjordes igenom Tyskland så tankade jag V-power där & tyckte mig märka en skillnad på effekt (låg oftast över 200km/h när jag kunde). Vet inte om man kanske måste ha en motor med mer styrka OCH använda sig av den förrän man märker skillnad. Sedan är det säkert så att V-power ÄR nyttigare för de flesta motorer.
Kan så vara! Sedan är den Tyska V-Powern på 100 oktan...
av jbl
Bilen min känns piggare samt att den drar något mindre jämfört mot 98oktan. Men skillnaden är inte så stor att det uppväger mer priset. Jag provade ett helt år med V-power så det är inte baserat på nån enstaka tankning.

Shell säger att bilen ska gå renare så möjligen att det kan vara en vinst på det sättet.
av NCR
Det enda negativa är väl att plånboken får stryk, för nån speciell ökad effekt har man inte kunnat mäta upp förrän man i ett avsnitt av Motorjournalen har jag för mig, provade på en Porsche GT3, då gick hk upp med 1,3% enl testbänken. :)
av Infide
Jag märkte nix nada noll skillnad på min 140hk, verkligen inte ens en liten sjöhästs skillnad.

[…] och T5 finns endast med framhjulsdrift[…]

Min uppfattning är att AWD-systemet är p[…]

Vilket nr på säkringen är det?

Instabil styrning (XC70 -16)

Hejsan, Ny på forumet.. XC70 D4 Awd 2016. […]