Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milktrucker
Har lite semesterfunderingar, ska åka typ 500-600 mil och känner att det är kanske i längsta laget att dra runt på en husvagn.
Så tankarna cirkulerar kring tält, gasspis, gasgrill och kylbox.
Tanken är att åka norr ut och kanske också en sväng till öland eller gotland. målet är bla att göra flera stopp på vägen, t ex köpa glass och titta på olika platser och turistmål och att campa vid någon sjö över natten för att sedan åka vidare. Men har också tänkt stanna till någon heldag eller så, alltså många timmar utan kyla igång. Och då kommer problemen med kylboxen.
Behöver lite tips och ideer samt era erfarenhet kring kylboxar.
Tänkte ha med korv, mjölk, smör, yoghurt, pålägg o dyl, men inser att det kan fort bli varmt i kylboxen om inte bilen är igång. Kan inte heller tjuva på bilens startbatteri eftersom det är en dieselmotor och vi ska till ställen dit inte ens människor satt sin fot och där med saknar mobiltäckning.

tankarna går mot att köpa en box med absoprtionsteknik, dvs kan köras på 12V och gasol, men den avger lika stor effekt i värme som den ger effekt i kyla. Känsligt att köra med i varma bilar kanske?

tips o ideer mottages tacksamt
Användarvisningsbild
av bem
Jag har en Waeco CF-18 (heter CDF-18 numera) 12 volt kompressorkylbox som jag använder både i båten och i bilen. I båten blir det mest dagsturer och där funkar den kanon. I bilen funkar den bra för dagsturer också men sämre för flerdagstripper och är det då riktigt varmt i bilen pallar den inte riktigt så det blir "smällt smör". Waecos kompressorkylboxar är dyra men jag köpte min vid en kampanj (för ca 7-8 år sen) så den blev inte så dyr då.
Kanske kolla i Vi Bilägare nr 3 2013 för där testa de 8 st 12 volt kylboxar?

http://shop.motorvarlden.se/vi-bilagare ... are-201303

/Bo
Användarvisningsbild
av Perc
milktrucker skrev:tankarna går mot att köpa en box med absoprtionsteknik, dvs kan köras på 12V och gasol, men den avger lika stor effekt i värme som den ger effekt i kyla. Känsligt att köra med i varma bilar kanske?
Det gäller för alla kylmaskiner oavsett teknik. Man kan inte tillverka kyla från ingenting, man kan bara ta värme och flytta den någon annanstans. :) Det är därför det alltid känns varmt bakom kylskåpet hemma i köket. Samma gäller din bil, kondensorn sitter ju framme tillsammans med kylaren och intercoolern.

En enkel 12V kylbox jobbar med ett peltier-element som via häxkonster och elektricitet blir kallt på ena sidan och varmt på andra sidan. Värmeenergin flyttas alltså från ena sidan till andra. Verkningsgraden är dålig, men det är billigt att tillverka och tar ingen plats. Passar alltså bra i en bärbar kylväska, men någon vidare kyleffekt får man inte med tanke på hur mycket ström som går åt. Du har oftast också en liten fläkt som kyler peltier-elementet så du kanske inte märker att det blir varmt på utsidan, men det blir det.

Och fläkten på kylväskan är precis samma som fläkten som vrålar bakom kofångaren när din bils AC jobbar för högtryck i Juli. Den ser till att kyla bort den värme som kylmaskinen transporterat ut. :)
av rid54
Om man tänker sig ett som detta:
http://fogas.se/shop/1655---gasolkylbox ... -33-liter/
så drar det ju 6-7 A vid 12 V. Det är ingen konst att ha det igång när man kör och kortare avbrott klarar det säkert utan att det blir varmt inuti och det kan säkert stå på ett par timmar med matning utan att batteriet blir skadligt urladdat. Vid längre avbrott ställer man det utanför bilen (i skuggan....) och kör det på gas.
Användarvisningsbild
av milktrucker
ja det verkar vara en sådan jag säker och priset verkar överkomligt också.
får nog bli en sådan som du länkar till ändå

tack
av umekille
Tänk bara på att dem drar mycket ström och klent kablage
till cigguttag går varmt...samt att dem drar fort ur strömmen
då bilen inte är igång.
av rid54
Det är klar man måste hålla lite ordning på hur mycket ström man använder, men om man har ett 70 Ah batteri (rätt vanligt) så kan detta skåp stå på TEORETISKT nästan 10 timmar. I praktiken skulle jag väl säga 4-5 timmar utan problem OM batteriet är i gott skick och ordentligt laddat. Sommartid bör man även få igång motorn efteråt.... Om jag ger mig ut o reser ett antal dagar i områden där inga mobiler funkar har det hänt att ett extra batteri får åka med, just in case.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
rid54 skrev:Om man tänker sig ett som detta:
http://fogas.se/shop/1655---gasolkylbox ... -33-liter/
så drar det ju 6-7 A vid 12 V. Det är ingen konst att ha det igång när man kör och kortare avbrott klarar det säkert utan att det blir varmt inuti och det kan säkert stå på ett par timmar med matning utan att batteriet blir skadligt urladdat. Vid längre avbrott ställer man det utanför bilen (i skuggan....) och kör det på gas.
Vad är det för data på den där då ???? Står ju inte mycket.....

Warnign, Warning ..... Dometics COMBICOOL RC 1600 kan kyla ner innehållet ända till 30°C under normaltemperatur
,

Är det +50 grader i bilen i solen på parkeringen så är det +20 grader i boxen, inget bra....

Jag har denna, drar inte mycket ström och har inga problem att hålla -15 i boxen även om det är svinvarmt i bilen.

http://www.waecofridges.co.uk/freezer/cf40.htm

Bild
av rid54
Det var inte ämnat som produktlansering, uten mer för att teckna en bild av möjligheter och strömförbrukning. Det finns säkert andra boxar för gas och 12 V.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
rid54 skrev:Det var inte ämnat som produktlansering, uten mer för att teckna en bild av möjligheter och strömförbrukning. Det finns säkert andra boxar för gas och 12 V.
Vill bara att andra inte ska göra samma misstag som mig. Jag har köpt flera boxar som när de hamnar i en solvarm bil inte klarar att hålla vettigt kallt när det är svinvarmt i solen.

Därför blev det till slut en riktig kompressorbox som jag aldrig haft problem med. Kompressorn går dessutom bara ibland, så de 6-7 Amp som den drar är ju bara den lilla stund kompressorn går, övrig tid drar den ju inget. Har haft boxen i bilen en hel långhelg och det var inga startproblem.

Hej, jag har en manuell v60 t4 2016 med b4204t19 s[…]

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den[…]

För den som är intresserad så finn[…]

Dumpventil?