Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av volvoc70cab
Har en C-tek laddare som anger i instruktionen att den ska anslutas till pluspol respektive chassit. Vad är anledningen att den ska anslutas till chassit ? Det är elektriskt sätt samma punkt som minus på batteriet. Är det frågan om en säkerhet p.g.a av det finns risk för gnistbildning ?
Användarvisningsbild
av Dede
Brukar vara av den anledningen man rek. att sätta - i chassit.
Någon annan anledningen tror jag inte det finns.
Användarvisningsbild
av P210
"Rådlös" skrev så här i en annan tråd som svar på samma fråga jag ställde i den här tråden http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

..Man monterar plusledningen på batteripolen, men minusledningen får inte sitta direkt på minuspolen:
Nej, jag funderade också så och skrev till Ctek. Jag fick en teknisk beskrivning i utskrift där det förklarades. Naturligtvis hittar jag inte den nu, om jag ens har den kvar? Men det handlar om nivån på jordpotentialen. Den kan variera och finelektroniken i dagens bilar är känslig för det. Och vi vet ju t.ex att vissa insprutningssystem inte använder chassiejord för spridarventilerna. Det är en jord som går direkt till ECU'n. Så jag har monterat så som jag har beskrivit, men jag har inte laddaren permanent i bilen.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det har med batteriövervakningen att göra att man sätter minus i chassiet. Moderna Volvo har ett batteriövervakningssystem, så om du sätter minus på batteriet "lurar" du detta.
Användarvisningsbild
av milktrucker
volvos verkstäder sätter - i chassit även om batteriet sitter i motorrummet
Användarvisningsbild
av VolvoB20
SvenB skrev:Det har med batteriövervakningen att göra att man sätter minus i chassiet. Moderna Volvo har ett batteriövervakningssystem, så om du sätter minus på batteriet "lurar" du detta.
Ström-mätaren till övervakningen sitter väl på pluskabeln och inte på minuskabeln. Så det är om du sätter den direkt på pluspolen som du lurar övervakningen
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Nu vet jag inte hur det är med Volvo, men BMW med batteriet i bak ska laddas via pluspol och jordpunkt i motorrummet för att batteriövervakningen ska "se" att batteriet laddas.

//David
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Nexus skrev:Enligt uppgifter jag fått sitter övervakning på minus som tidigare nämnts
Ok, tackar för infon.

Vi får hoppas att det kommer en uppdatering […]

Vilka motorer var våt kamrem?

3-cylindriga som finns i XC40? Sedan tänker[…]

Vuxen i 3e sätesraden XC90

Om Sharan har mer plats? Vi åkte 7 pers i en[…]

Ac volvo v70n funkar 5-10min

På min 745-a byttes kompressorn (till en beg[…]