Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla bilkunniga.
Lyset på instrumentpanelen samt radion har sedan en tid sviktat till o från. Ibland starkt som vanligt, ibland knappt märkbart. Till saken hör att det ofta blir bortfall och tillägg av "streck" i de digitala siffrorna vilket gör informationen otolkbar. Detta gäller klocka, temp och trip-mätare (dock fungerar själva mätningen).
Vad kan det vara för fel? Vart ska jag börja felsökningen?

Hade för ett par år sedan en 740 och när instrumentpanelens belysning sviktade var det vid ett par tillfälle kolet. Bytes det inte relativt omgående blev jag ståendes med tomt batteri. Kan jag befara det samma nu?

/joel
Det KAN vara din DIM men samtidigt skriver du om radion som också
"larvar" sig !!
Då börjar jag fundera i Batteritermer faktiskt......V70 är sällsynt
känsliga för dåliga batterier... det KAN ställa till der rejält i systemen....
Vet du med dig att ditta bilbatteri är på " G " så är det en bra start att
kolla allra först. Du kan ha fel på 2 ställen isf. Batteri och DIM.
Q8 Johanneshov har en riktigt bra Batteritestare där du kan belasta
och se statusen på ditt batteri.
Var på ok/q8 idag. Kollade batteriet. Det var 12v i o full kräm, dock stod det "kolla krypström". Var strömläckan sitter är förstås svårt att säga så gissar att det bara blir till o lämna in för en sökning av något slag. Ännu är det inga problem med att starta bilen, dock har stereons display lagt av helt.
VolvoJulle skrev:Var på ok/q8 idag. Kollade batteriet. Det var 12v i o full kräm, dock stod det "kolla krypström". Var strömläckan sitter är förstås svårt att säga så gissar att det bara blir till o lämna in för en sökning av något slag. Ännu är det inga problem med att starta bilen, dock har stereons display lagt av helt.
12 v är inte full kräm.
Se här:
Några ledtrådar runt batterispänning :
0% 11,92 volt
10% 12,00 volt
20% 12,08 volt
30% 12,16 volt
40% 12,24 volt
50% 12,32 volt
60% 12,40 volt
70% 12,48 volt
80% 12,56 volt