Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av anders41
Hej

Åker numera med ett brett flin i en -99 S80 T6, å känner mig som en kung!
Men kronan har börjat halka ner över min ögon, då bilen börjar visa tendenser om att nåt inte är som de ska!
Med reservation för att inte förarga nån så har jag sökt i forumet efter svar innan jag ställer frågan här...men inte hittat nåt.
Har två frågor...
1: Ibland när jag stannat vid rödljus, med driven i och motorn är varm...så börjar tomgången pendla, inte mycket men ändå så pass att bilen börjar gunga. Trycker jag hårdare på bromsen så slutar den gunga men man kan höra att tomgången varierar!
Inga felkoder visas i displayen och har inte provat att ta ut ev felkoder ur uttaget.
Var ska jag börja med, ta ut ev felkoder eller börja felsöka med början på gasspjället?

2: I min värld så borde motortempen komma upp till normal värdet(mitten på mätaren) efter en mils körning, när de är +5 ute. Men inte min den kommer ganska snabbt upp till en kvarts nivå på mätaren...har även hänt att efter ca 4 mils körning så har den inte nåt normal arbets temp.
Detta ger ju ibland resultatet(tror jag) att värmen i kupén inte blir den bästa. Vid ett par tillfällen så har jag kunnat öka värmen genom att vrida upp tempen på kliman till +24.
Ska också tillägga att bilen mestadels kommer upp i normal arbetstemp, men de gånger den inte gör de känns lite oroande.

Nån som har en eller flera ideér om vad som felas mitt för övrigt härliga åk...fattar inte varför jag inte skaffat mig denna bil mycket tidigare ;) !
Användarvisningsbild
av greeeken
1 ) rengör gasspjället först o se om du mörker skillnad
2 ) later för mig som om thermostat eller tempgivare knasar sig.
av Provocative
Som ovan säger. Låter som gasspjället även om det kan vara annat. Blir det värre lär det vara gasspjället.
Vad gäller värmen så är det inte fel att byta termostat, den här årstiden. Det är enkelt och tog mig en kvart på parkeringen.
Anledningen till den tiden berodde på att torxskruvarna satt som berget och jag fick gå in och leta hävstång i mitt välorganiserade förråd. Efter idogt letande hittade jag skiftnyckeln jag letade efter.
Använder man hålet till upphängningen på skiftnyckeln så får man bra moment.
Använder man sitt ordningssinne och organiserar sitt förråd går det ännu lättare.
Användarvisningsbild
av pcdoktor
jag hade en svajjig tomgång på min s80 dock en sugis, det gjorde verkligen susen att rengöra trottelhuset, vet att det är lite mekkigare på turbon om du skall göra det ordentligt och ta loss hela huset men det går ju att antingen fuska lite och bara ta från ena hålet eller bita ihop och plocka loss lite saker för att få bort hela midevippen.

Det var inte SÅ skitigt i mitt trottelhus men tillräckligt för att bilen skulle bete sig otrevligt.

ps. en bätte topic på tråden hade nog genererat lite mer svar. ds.
av anders41
Ska ta mig en dag i garaget å försöka göra rent avgasspjället...men antar att de blir svårare än jag tror, utifrån erfarenheten av att byta termostaten i T6:an ?:-/ !
Betydligt större men inte svårt jobb, eftersom termostaten är horisontelt placerad på sidan mot hö hjulhus nedanför toppen mellan kamremmen!
Så nu är jag en erfarenhet rikare.

jag slår dig med 1år 2016 köpt[…]

Glömde skriva med det i första inlä[…]

Jag fick upp nu samma problem med min bil. Volvo v[…]

Laddinställningar i sensus

Hej! Fick min nya Volvo v60 recharge i förrg[…]