Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NorraS
Har en V70- 06 med 140 hk och automat,med högt fast drag (ej för bil med autom. nivåreglering). Ska skaffa husvagn och undrar hur mycket bakvagnen sjunker med husvagnen kopplad. Tänkte montera nivomatsats (självsjusterande stötdämpare), men går det kombinera med en dragkrok typ hög?
Någon som vet mer om detta, hör gärna av er.
av nissesvolvo
Jag kanske har missat något...men vad avses med "högt fast drag"? Menar Du också att det skulle finnas olika typ av drag för bilar med eller utan nivåreglering? Det har jag aldrig hört talas om. Vitsen med nivåreglering är ju att hålla samma höjd på bilen i bak oavsett belastning på bakre fjädring, (inom vissa gärnser iaf). Jag har haft 3 bilar med nivåreglering på och att köra med våran husvagn blir då en fröjd.

Däremot har jag ju förstått att dagspriset på nivåregleringen är ganska så dyr, så står man inför bilbytartankar så bör man fundera lite...
av llesrof
nissesvolvo skrev:Jag kanske har missat något...men vad avses med "högt fast drag"? Menar Du också att det skulle finnas olika typ av drag för bilar med eller utan nivåreglering? Det har jag aldrig hört talas om. Vitsen med nivåreglering är ju att hålla samma höjd på bilen i bak oavsett belastning på bakre fjädring, (inom vissa gärnser iaf). Jag har haft 3 bilar med nivåreglering på och att köra med våran husvagn blir då en fröjd.

Däremot har jag ju förstått att dagspriset på nivåregleringen är ganska så dyr, så står man inför bilbytartankar så bör man fundera lite...
Precis, med nivåreglering ser inte bilen ut som en bajsande hund, men det gör den nio gånger av tio utan nivåreglering. Därav behovet av en något högre dragkrok när man inte har nivåreglering. Om man då monterar nivåreglering på bilen riskerar man att få dragkroken för högt.
av Andreas123
Jag skulle tro att man kan köpa bara kroken å byta.jag råka köpa en hög krok från skroten till min V70 som har nivåmatic kör man släp så lutar de lite.men husvagnen går ganska rak.
Hej!

Kan tyvärr inte svara på din fråga men vill bekräfta att det finns högt/lågt drag beroende på var du har för dämpare bak. ”Hög/låg lyra”.
Tror att många av oss bilägare inte vet om det.
Som exempel på S80 -05:a. Se nedan.
Four-C räknas som utan nivåreglering.

Art. nr. Beskrivning
30664104 04-, EUR, NOR, INT , Högt drag (för bilar utan nivåreglering) Monteringsanvisning

30664110 04-, EUR, NOR, INT , Lågt dragTill bilar med helautomatisk nivåreglering, exkl CA, US. (för bilar med nivåreglering) Monteringsanvisning

Lennart
av NorraS
Ja som jag skrev så har bilen ett högt drag eftersom den inte har nivomat. Jag undrar då först hur mycket bilen sänks av en husvagn på ca 1200 kg. Och om jag bör sätta in nivomatutsustning och hur det då stämmer med min "höga" dragkrok?
av DieselD5
Hur mycket den sänks beror ju på vilken vagn du har, har själv en vagn på 1300 kg (boggie) som är väldigt tung på draget.
Jag köpte för några år sedan en sats med nivomat just för att slippa nedhänget och det ångrar jag inte.
Användarvisningsbild
av Dede
Hur mycket den sjunker beror väl på vilket kultryck man har?
Rätt lastad ska väl en husvagn inte ha mer kultryck än andra släp. Runt 50kg är väl vad man max ska ha.
ABS ring/sensorring

Jo felkoden sa (glömde skicka med) Right rear[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har du tändstift med en elektråd kan du[…]

Eller en fördel? Då är det ju led[…]

Jag kopplade in å körde testen för[…]