Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av davveh
Hej!

Hur kollar jag dess skick? Misstänker att det är dåligt då jag har ett rasslande missljud vid segdragning på låga varv.
Bytte multirem och spännare och då var missljudet borta i ett par veckor men nu är det tillbaka med besked. Ingen skillnad med eller utan AC så det lutar väll åt generatorn...

Någon som har ett hum om vad ett byte kostar på en verkstad? känns onödigt att köpa specialverktyg som jag har läst krävs..

Volvo V70 2005 2,4 140
av TurboDanneV70
Du kan kolla om frihjulet pendlar fram och tillbaka på axeln när bilen står på tomgången, det gjorde min när den va helt slut. Fick höra att det kostade 1700 kr på volvo när en kollega lämnade in men vet inte om han hade kompispris.

Jag bytte min själv då det inte va så svårt.
Mvh
Användarvisningsbild
av Perc
Jo, det krävs ett specialverktyg som är ganska dyrt. Du lär få byta många frihjul innan du tjänar in det och risken finns att du drar sönder verktyget innan det är intjänat för frihjulen brukar kunna sitta så inihelvete.
av TurboDanneV70
davveh skrev:Kan man byta frihjulet utan att ta bort generatorn? Måste man ta bort massa runt i kring?
Jag lyfte bort servopumpen och vinklade generatorn uppåt så jag kom åt frihjulet sen va det bara att byta den. Fick inte bort den utan att riva ännu mer. men när man väl hade vinklat den uppåt och hade fritt upp så gick det att byta den

Mvh
Fel på abs c30

Jag kan inte nolla felkoden

Upplevde samma ljud på en hyrbil där sk[…]

Knappt kört den.. varit bra väder fö[…]

Och visst,precis som du skrev. Gummi membranet &a[…]