Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av larsolsson
Hej

Upptäckte just nu, efter en kortare körning, en märklig sak med halvljuset.
Jag hade tagit ur nyckel ur låset, och råkade komma åt helljusspaken när jag klev ur bilen.
Det blev en helljus-tuta vilket var förväntat, men sedan stannade halvljuset påslaget!!!. Lyser även bak på bilen.
Gör man ny "av/på" slagning av helljuset så blir det åter igen en ljustuta och sedan släcks all lyktor.

Halvljuset och bakljus går alltså att slå av och på med helljusspaken fast ingen nyckel sitter i.

Någon som känner igen detta fenomen? Vad jag kommer ihåg så skall det ej vara på detta viset.
Är det en datorhängning så att man skall ta bort batteriet och kolla eller kan det vara något som helt enkelt är fel.

/ Lars
av Jonas_latt
Det ska va så. Lednings ljus eller något sånt heter det. Om du kommer hem och ska gå o mörkret så slår man bara på helljuset en gång så får man bra ledning ljus. Släcks efter ett vis antal sek.
av llesrof
larsolsson skrev:Hej

Upptäckte just nu, efter en kortare körning, en märklig sak med halvljuset.
Jag hade tagit ur nyckel ur låset, och råkade komma åt helljusspaken när jag klev ur bilen.
Det blev en helljus-tuta vilket var förväntat, men sedan stannade halvljuset påslaget!!!. Lyser även bak på bilen.
Gör man ny "av/på" slagning av helljuset så blir det åter igen en ljustuta och sedan släcks all lyktor.

Halvljuset och bakljus går alltså att slå av och på med helljusspaken fast ingen nyckel sitter i.

Någon som känner igen detta fenomen? Vad jag kommer ihåg så skall det ej vara på detta viset.
Är det en datorhängning så att man skall ta bort batteriet och kolla eller kan det vara något som helt enkelt är fel.

/ Lars
Instruktionsboken, världens minst lästa och mest borttappade bok, sidan 50.
:mrgreen:
av larsolsson
Hoppsan,

Där ser man, alltid lär man sig något nytt.
Har för mig att jag suttit i bilen och "lekt" utan att sett denna funktion tidigare. Och samtidigt trodde jag att ledljuset var det som kan slås på via fjärren.

Tack
av llesrof
Näe, det är antivåldtäktsbelysningen man aktiverar via fjärren. Eventuella våldtäktsmän syns i ljuset när de lurar på en när man skall kliva in i bilen :D
Användarvisningsbild
av Perc
llesrof skrev:Näe, det är antivåldtäktsbelysningen man aktiverar via fjärren. Eventuella våldtäktsmän syns i ljuset när de lurar på en när man skall kliva in i bilen :D
"Amerikafunktionen" brukar jag kalla det. :)

P2-bilar har ju överfallslarm på fjärren (röda triangeln) men i USA hade dom det redan på 90-talsmodellerna.

Bild
Användarvisningsbild
av Allinug
Jag har läst på om alla knappar på fjärrkontrollen nu i manualen. Jag har bara använt knapparna "lock", "unlock" och nyckelutfällningsknappen och knappt sett att det funnits andra knappar också. Den knappen med uppfälld bagagelucka, har faktiskt med bakluckan att göra. :) Det hade man ju aldrig trott. :)

ok, intressant! Vad det går att krångl[…]

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen..[…]

Volvo appen

Helt klart är vi några som haft bekymme[…]

V-parts.se eller din lokala volvohandlare.