Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jzf
Jag skulle skifta däck idag, men fick bara loss ett!! Hylsan till mina låsmuttrar verkar ha gett med sig i "mönstret". Finns det ersättare att köpa, eller finns det annat tips?
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Volvos skitlåsbultar skall du kasta dit pepparn växer. Jag skulle åka till en däckverkstad där de kan köra loss den med mutterpicka. Annars kan man slå på en hylsa. Finns mycket skrivet om detta.
av Jonas_latt
Har du svets? så är det bara svetsa på en mutter.
Annars som dieselmagnus sa så är det bara att försöka slå på en hylsa
av Xuri
Mycket bra låsmuttrar för dom är omöjligt att få bort :P så dom fyller sin funktion gott å väl :/

Beroende på vilken modell du har å hur hårt dom sitter så lyckas du inte slå på någon hylsa tyvärr.

de snabbaste å enklaste brukar vara svetsen tycker jag om man har den grova modellen.

Muttermaskin är ingen bra grej att använda för sitter de hårt spricker oftast bulten istället å då är svetsen ett måste.

sätta på hylsan, några småslag med släggan å dragskaft tyckte jag brukade funka bäst.

Om du ska svetsa bort dom, ta blå maskeringstejp i typ en kvadratdecimeter runt hålet, ta lite typ hjulager fett å pensla på tejpen å sen svetsa, då slipper du brännmärke i fälgen från svetsloppor osv. går å svetsa utan å göra ett märke i fälgarna !
!
av jzf
Tackar för tipsen. Jag ska kolla med däckverkstan om de kan prova, annars får det bli svetsen.
Aldrig mer dessa låsbultar! Tänk om man fick punktering i -35 grader och drabbades av detta. Då får jag nog leva med risken att mina hjul kan stjälas istället.
av Xuri
jzf skrev:Tackar för tipsen. Jag ska kolla med däckverkstan om de kan prova, annars får det bli svetsen.
Aldrig mer dessa låsbultar! Tänk om man fick punktering i -35 grader och drabbades av detta. Då får jag nog leva med risken att mina hjul kan stjälas istället.
Lägg upp en bild på modellen du har, är de stora modellen är de svetsen, lilla modellen kan lira med hylsa...

Dom Är faktiskt väldigt bra om de bara är en själv som monterar dom! en verkstad ska inte montera dom utan de gör man själv å utan maskiner...
Vet när man stod på verkstad hur många av kunderna de var som hade låsnyckeln hemma å inte i bilen för fick dom inbrott i bilen var de någon som kunde hitta nycklarna å stjäla fälgarna.. å man "Japp de kan dom men för de första går larmet på din bil å då lär dom inte vara kvar så länge, å sen har du volvo orginal fälgar å de kan dom knycka på minst 30 bilar i samma stad som du... de största problemet är nog i så fall när du kör punktering å inte kan byta fälg för du inte har låshylsan med dig" Då fick dom sig en funderare :lol:
av jzf
Äntligen!!
Lämnade bilen till min däckverkstad. De provade nån slags "verktygssats" som var avsett för att få bort låsbultar, men de passade inte i utrymmet mellan bult och fälg. De svetsade på en hjulmutter istället och drog lös den. Tog väl cirka fyra minuter totalt :-). Jag kommer aldrig mer använda låsbultar.

Tack för Era råd, återkommer vid problem.
av Turbo-Fredde
Har hört mycket skit om volvos låsbultar.
Både nya och gamla modellen.
Kör gamla modellen på två bilar, ena uppsättningen har rullat 15500mil och den andra 12000mil.
Nya modellen har jag bara haft 7000mil än.
Aldrig haft problem med dom, men klart smörjer alltid in dom med alu-pasta och drar ALDRIG med maskin.
Där i mot har jag varit med och plockat bort volvos låsmuttrar på tre bilar.
Genom gående har det vart totalt fast rostade osmörjda.
För när man ska plocka av de vanliga bultarna med mutterknacken som drar 1180nm får jobba en stund innan de släpper är det f-n inte konstigt om hjullåsen går sönder.
Användarvisningsbild
av Jago
Låsbultar skall Aldrig dras med maskin,de ska dras och lossas för hand. Det är inget fel på Volvos låssatser i sig,utan det är nog bara handhavandefel.
av peter7705
Precis . Lite go smörja på gängan och helst sedan dra åt med moment nyckel , ca 120 nm . Det har alltid funkat för mig varje år utan problem iaf .

ok, intressant! Vad det går att krångl[…]

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen..[…]

Volvo appen

Helt klart är vi några som haft bekymme[…]

V-parts.se eller din lokala volvohandlare.