Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rytmdoktorn
Jag har tagit bort panelerna på mina dörrar (S60 -04) för att byta högtalare och har "hittat" någon vit plastpryl som ligger längst ner i varje dörr (fastskruvad i dörrplåten), vad är det och vad är denna sak till för?
Kan man ta bort den eller behövs den?
(Kanske 2 frågor med samma svar)

//rytmdoktorn
Användarvisningsbild
av wissel
Har ganska svårt att tro att bilfabrikanten skruvar fast
saker i bilen som kostar pengar och som inte behövs !
Kan ha med SIPS att göra.
Användarvisningsbild
av Andreas2012
wissel skrev:Har ganska svårt att tro att bilfabrikanten skruvar fast

Stygg logik där Wissel, :D

På min gamla Landrover hade dom som en plast klack i botten på dörren som typ stop för sidofönstret.
Har du möjlighet att lägga upp en bild?
av rytmdoktorn
Det tror jag nog, har tagit bort åtskilliga saker i mina bilar som bara är dövikt! Just dessa saker visste jag dock inte vad det var för något.
Andreas2012 skrev: Har du möjlighet att lägga upp en bild?
Tyvärr, igår när jag skrev inlägget orkade jag inte gå ut till bilen och ta en bild, försökte leta upp en bild på nätet, men eftersom jag inte visste vad det var jag letade efter så hittade jag inget bra.
mstrandbo skrev:Hvit, bikube-mønstret? Isåfall er det nok SIPS-pakken.
Jepp, den är vit och bikupemönstrad... och om det nu är något som fördelar trycket vid en eventuell sidokrock (verkar inte helt otroligt när jag tänker efter) så kanske det inte bara är dövikt... så jag kommer nog att låta dessa vara kvar :wink:
av tomsa
rytmdoktorn skrev:
Det tror jag nog, har tagit bort åtskilliga saker i mina bilar som bara är dövikt! Just dessa saker visste jag dock inte vad det var för något.
:shock:
Undrar vad du plockat bort som du anser vara dövikt .
Kan du förklara för oss andra vad du tror är orsaken till att tillverkaren får den briljanta iden att låta maskiner och arbetare utforma & tillverka och sedan slutligen montera i en bil bara för att det känns kul och kostar både tid och pengar i onödan,som de visserligen tar ut av köparen men de hade kunnat plocka ut samma summa oavsett .

Den förklaringen väntar jag med spänning på.
av rytmdoktorn
tomsa skrev: Undrar vad du plockat bort som du anser vara dövikt .
Kan du förklara för oss andra vad du tror är orsaken till att tillverkaren får den briljanta iden att låta maskiner och arbetare utforma & tillverka och sedan slutligen montera i en bil bara för att det känns kul och kostar både tid och pengar i onödan,som de visserligen tar ut av köparen men de hade kunnat plocka ut samma summa oavsett .

Ja du... allt dom stoppar in i bilen behöver ju inte vara till nytta, även om det kan ha sina praktiska skäl.
Vissa saker kan ju monteras för att det är estetiskt och ser bra/trevligt ut... andra saker kan ju vara både till nytta och praktik, men som av kostnadsskäl är onödigt tungt... ta bort eller byt ut!

På min förrförra bil så satt det exempelvis 3 st stora blyvikter fastskruvat :-O)
Jag vet inte hur kul de har tyckt det var att stoppa dit dom, men jag tror nog att de hade kunnat plocka ut lika mycket utan dessa!
Skall det ändå läggas in massa onödig vikt så lägg i något som gör lite skillnad, exempelvis ordentlig ljuddämpning!
av Volvouser
Nu kan det ju också vara att just dessa blyvikter har satts dit för att "ljuddämpa" - eller i allafall ändra egenfrekvensen där dom satt, så det inte börjar skallra precis vid 1847 rpm... :wink:
av Mobbe
tomsa skrev:
rytmdoktorn skrev:
:shock:
Undrar vad du plockat bort som du anser vara dövikt .

När ändå tråden har hamnat på avvägar.
All tung plast för att" kofångarna" ska se ut som diffusorer eller vingar mm.
Elmotorer för diverse inställningsmöjligheter av tex stolar. Hur ofta använder man dessa viktökare.
Elfönsterhissar
Den stora ljuddämparklumpen till tex V70 D5 gick att ersätta med en 50cm fullflödesdämpare utan störande ljudhöjning.
Dimljusen tycker jag inte behövs.
Så tycker man det är roligare med låg vikt går det att kasta ut kostsamma tillbehör som tillverkaren tror vi vill ha.
Säkerhetsdetaljer ska man naturligtvis inte ge sig på. Så det är bra att som trådskaparen frågar innan när man är osäker.
Löjliga priser XC70

Den här kan bli en bra värdemätare […]

EX60

Jag har i alla fall anmält mig som förs&[…]

ok, intressant! Vad det går att krångl[…]

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen..[…]