Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
Sååå
Nu har jag äntligen bestämt mig . Det blir en XC90 o ingen X5:A

Men nu stöter ja på en annan fråga.
Vilken ska man välja. 5 eller 7 sits??

2 vuxna o 2 barn + 1 liten på väg in. Vad tror ni blir bäst? Barnvagnen ska ju med osv osv. Hur är utrymmet för dom som sitter bak?

Mvh Greeeken
Användarvisningsbild
av wissel
Jag valde 5 sits då jag fått för mig att de sista två stolarna mest blir liggande
och mycket sällan använda, sedan skäl nr 2, med 5 sits slipper du automatiska nivåregleringen
på de flesta XC90 med 5 sits.
Bagaget ser litet ut men det är stoort, man luras av höjd o bredd.
Hur ofta används aut. nivåreglering på en XC90 = troligen aldrig.
Men ruggigt dyrt när det pajjar.
Jag hade nivåregl. på min V70 men då hade jag Husvagn osv.
Har lite då o då 4 vuxna i bilen och har inte märkt en tendens att bilen sjunker.....
Det idiotplacerad reservhjulet har jag ersatt med 2 flakor "punkasprej".....
Skatt o försäkring vet jag inte riktigt men 7 sitsen är troligen nåågot dyrare.
Hittar du en 5 sits utan dragkrok så har du nog fått bingo.
av para
Har haft både 5 och 7sits och 7 sits är bra att ha ibland men oftast har jag inget behov av det, kanske några ggr per år när tex ungarna ska ha med några extra kompisar hem från skolan.
Nivåreglering och större bromsar som 7 sits har inbilar jag mig är bra att ha på semestern med fullastad/överlastad bil.
Bagaget är stort nog ändå utan det extra stuvfacket i 5sits.
Vilken årsmodell ska du ha? De senaste 2-3åren tillverkas bara 7sits så då har man inget val.
Användarvisningsbild
av Perc
para skrev:Bagaget är stort nog ändå utan det extra stuvfacket i 5sits.
Men det är otroligt smidigt att ha nånstans att stoppa startkablar, verktyg, reflexväst, bogserlina osv så dom inte skräpar omkring i bagageutrymmet.
Användarvisningsbild
av greeeken
Perc skrev:
Men det är otroligt smidigt att ha nånstans att stoppa startkablar, verktyg, reflexväst, bogserlina osv så dom inte skräpar omkring i bagageutrymmet.

Extrafack? Det har jag missat
Användarvisningsbild
av jimDK
jag har kjöpt 7sits XC90, och tyckar det är super!
4 barn och 2 vuxna (det yngsta barnet är 2 veckor så honom kör vi ännu inte).

Det är kul för de stora barnen att sitta bakom,och du har alltid plats för en kompis.

Jag köpte nya original nivåreglering, det kostar 5000DKR (2x fjädrar och stötdämpare).
Användarvisningsbild
av Jago
Perc skrev:
Har själv en 7-sitsig och skulle inte valt en 5-sitsig. Helt suveränt att ha dom extrastolarna bak.
Jag får plats med både dragkrok, bogserlina, förstaförband, lite verktyg, safetysealsats ,reflexvästar och startkablar i bagageutrymmet utan tvinga ner grejerna.
Förstår inte varför man väljer att inte köpa en 7-sitsig när dom inte kostar mer....
Att tex resa till Kroatien med 2 vuxna och 3 barn,1 extrastol uppfälld och lite packning där bak och resten i takboxen funkar perfekt :wink:
Användarvisningsbild
av greeeken
Jago skrev:
Perc skrev:
Har själv en 7-sitsig och skulle inte valt en 5-sitsig. Helt suveränt att ha dom extrastolarna bak.
Jag får plats med både dragkrok, bogserlina, förstaförband, lite verktyg, safetysealsats ,reflexvästar och startkablar i bagageutrymmet utan tvinga ner grejerna.
Förstår inte varför man väljer att inte köpa en 7-sitsig när dom inte kostar mer....
Att tex resa till Kroatien med 2 vuxna och 3 barn,1 extrastol uppfälld och lite packning där bak och resten i takboxen funkar perfekt :wink:
Ja du dom kostar ju ca lika mkt. Men av någon anledning så har dom jag kollat på varit 5 sits.
kostar lika mkt I försäkring skatt osv.
av Jespersen
Ser bara fördelar med 7 sits, i och med att man får större bromsar fram, nivåreglering och att man får plats två till längst bak. Fast extrasätena är inget att rekommendera om man är över 1,70.

ok, intressant! Vad det går att krångl[…]

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen..[…]

Volvo appen

Helt klart är vi några som haft bekymme[…]

V-parts.se eller din lokala volvohandlare.