Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S80Frälst
Var ute igår kväll och körde på motorvägen mellan Göteborg och Borås.
Helt plötsligt så tändes motorlampan samt ett felmeddelande (Emissioner service erfodras)
Var hos en kompis idag som har en ODB 2 läsare, Och han släckte lampan. Men nu undrar jag ifall det inte är så att vi bara sopade problemet under mattan. Har för mig att felkoden som dök upp var något med lamda sensorn. Bilen har redan en utbytt lamda sensor, Jag tror att det var den bakre. Kan det nu vara så att den främre spökar.
Förstår att det inte kan vara så lätt att veta vad det är. Men har ni något tips. Kan det vara så enkelt att det kanske krävs någon rengöring.

Bilen är en V70n års 01 med 2,4 turbo. Och den har gått strax över 40 k mil.
av Jonas_latt
Bästa är ju att kolla vilka felkoder bilen har.
Nolla allt och se vad som kommer tillbaka. .
Det som kommer tillbaka är ju fel.
Ibland kan bilen ha 10 felmeddelanden men kanske inte är några färska fel. Bilen sparar ju alla fel som har och finns
av S80Frälst
Vi hittade bara ett fel. Och det vara något med avgaserna/sensor.
Skulle kanske kollat upp exakt vad det var för fel innan vi raderade koderna :oops:
Men det borde väl komma upp igen snart ifall det är lamda sensorn, eller hur.
av Jonas_latt
Precis. Om det är något som är fel så kommer den varna igen. Så kör som vanligt och hoppas att det inget kommer som .

Din kompis hade inte vida dice va?
Bara en felkod har jag aldrig varit med om. :-) alltså vida är Volvo program. Det progrannet talar om precis allt som bilen har varnat för. Sedan du senast nollade bilens data.
Tex brorsan har en v70 - 08. Vi kopplade in datorn bara för skoj han hade inga fel som han iallafall vet.
Ändå hittade vi säkert 10 fel koder. Batteri spänning förlåg. Start försök misslyckas . Någon bränsle givare hade gett en felkod. mm

Men sak samma nu. Nu har du ju redan felsökte och kanske löst felet :-)
Skulle det hända igen så skulle jag koppla in vida och se vad det säger. Då får man också hjälp med hur man ska felsöka m m
av S80Frälst
Jonas_latt skrev:Precis. Om det är något som är fel så kommer den varna igen. Så kör som vanligt och hoppas att det inget kommer som .

Din kompis hade inte vida dice va?
Bara en felkod har jag aldrig varit med om. :-) alltså vida är Volvo program. Det progrannet talar om precis allt som bilen har varnat för. Sedan du senast nollade bilens data.
Tex brorsan har en v70 - 08. Vi kopplade in datorn bara för skoj han hade inga fel som han iallafall vet.
Ändå hittade vi säkert 10 fel koder. Batteri spänning förlåg. Start försök misslyckas . Någon bränsle givare hade gett en felkod. mm

Men sak samma nu. Nu har du ju redan felsökte och kanske löst felet :-)
Skulle det hända igen så skulle jag koppla in vida och se vad det säger. Då får man också hjälp med hur man ska felsöka m m

Det kom upp för några dagar sedan igen :(
Nej han har inte Vida dice. Han hade en obd 2 läsare ifrån teknikmagasinet tror jag att det var.
Ska få han att försöka koppla in den igen, Och förhoppningsvis så kanske det står vilken felkod det nu var.

På min förra Volvo så fick jag upp emissioner då med.
Tror att jag bytte den bakre lamdasonden och problemet var löst. Ska kolla upp detta under helgen.
Tack för svar Jonas_latt
av S80Frälst
Var och raderade felkoden nu. P0422 heter felkoden. Ska visst vara något med katalysatorn eller givarna.
Får kanske ta och lämna in den på Volvo verkstan. Bara jag får svar på exakt vilken del som är sönder,så kan jag ju byta själv.
av rid54
P0422 är inte Volvospecifik, det är en "allmän" kod. Den anger att systemet misstänker att katalysatorn inte gör sitt jobb riktigt, pga de värden som kommer från den bakre lambdasonden. Det kan vara dålig funktion i någon av sonderna, men det kan också vara själva katalysatorn som är dålig. Länk: http://www.engine-codes.com/P0422.html
av S80Frälst
Jonas_latt Du har pm.

Jag kollade upp i service boken. Och det var den främmer sensorn som var utbytt. Kan ju vara så att den bakre är paj nu.
Har hört att dom bakre är billigare att köpa. Jag läste en annan tråd här på forumet. Det var en annan som hade ett likadant fel som jag. Men han skulle bara släcka lampan när den dök upp, och fortsätta köra så där.
Vad kan det bli för påverkan om man kör sådär en längre tid. Kan något ta skada? Drar bilen mera bensin? ...
av rid54
Motorstyrningen påverkas sannolikt inte, så förbrukningen borde inte ändras, ingen fara att köra. Du kanske ska kolla om katalysatorn funkar OK (avgasanalys) innan du börjar byta ut sonder på måfå...Någon gång ska väl bilen besiktigas och då måste ju avgasreningen funka.

hittade stickan och den kom ur lätt. Nu stod […]

Visst är detta kanon.. 😁😁😁 Nu kan jag anv&au[…]

Hej, Jag tror min V50 från 2007 har exakt s[…]

Den ljusa inredningen var dock ingen hit... D&ari[…]