Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Emelizz
Hej! Jag har en liten fråga.

Vi har en volvo v70 -01. Lämnade in bilen på service + kamremsbyte i augusti.
Fick då rekommendationer på att vi "borde" byta endel saker inför besiktningen som annars skulle ge nedslag.

Men vi gjorde det aldrig! Nog om det.

Vi besiktade bilen idag och han som besiktade noterade att bränsleslangen hängde löst under bilen.
Han bad oss då åka ner till verkstaden där vi lämnade in bilen för 1 1/2 månad sedan och fråga dom om bränsleslangen.

Dom där nere sa att det går på "servicegarantin", att dom kommer stå för jobbet att fixa till slangen men vi får stå för materialet, dvs "clipsen" för att hänga upp slangen igen.

Nu funderar vi, HUR kan den ha "lossnat" sådär på 1 1/2 månad, vi har knappt kört bilen.
Kan det vara dom som MISSAT att slangen hängt lös när vi lämnade in bilen?

Dom på verkstaden säger såklart att VI kan ha slagit i något, typ en gren eller åkt i snö (hmm snö på sommaren, okej).

Hur stor är sannorlikheten att man "slår" i något och "rycker" ner hela bränsleslangen så att den hänger sådär?

Han på besiktningen sa att det är livsfarligt att åka omkring med en hängande bränsleslang, vilket vi förstår.
Skönt att inget hände. MEN tänk OM något hänt?

Vad tror ni har hänt? Eftersom att jag inte är någon bilmekaniker alls, kan knappt något om bilar, så frågar jag ER :D
Användarvisningsbild
av Hasse53
Tyvärr är det ett standardfel. Bränsleslangarna hålls på plats av en ca 150 cm lång plastskena. Plastclips i denna skena greppar om räfflade pinnar i bilens golv. Plasten åldras med påföljd att clipsen släpper. Till en början hänger skenan ner, för att sedan lossna helt. På min S60 försvann skenan helt och Volvo tog 800 Kr för attt fixa det.

hittade stickan och den kom ur lätt. Nu stod […]

Visst är detta kanon.. 😁😁😁 Nu kan jag anv&au[…]

Den ljusa inredningen var dock ingen hit... D&ari[…]

..Jag är inne på spjällhus men v[…]