Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av anders41
Har nu lyft min bil S80 -99, i jakten på orsaken till framvagnens klonkande vid körning över ojämnheter.
Efter att jag kontrollerat alla bussningar, med hjälp av att rycka, bryta och gunga så kommer jag fram till att felet inte ligger där.
Något konfunderad efter de resultatet, så fick jag för mig att lyfta på täckbiten av plast som sitter ovanpå fjäderbens övre infästning i hjulhuset.

De jag såg, verkade inte visa en frisk fjäderbens infästning...eller vad jag nu ska kalla de!
Bilden är lånad från annan tråd, som gäller en V70 med ungefär lika frågeställning, men mellanrummet som syns på bilden är likadant på min S80 -99.
De jag inte fick fram i den tråden, var om de ska se ut så här eller om de är ett bevis på att man ska byta fjäderbenslagringen ?:-/ ?
Bild

Om de nu är så att jag måste byta ut fjäderbenslagringen/bussningen, så uppstår en viss förvirring när jag kollar Skruvat.se...vad behöver jag?
Bara den på första bilden?
Eller bara den på andra bilden?
Eller bägge två?
Bild

Bild
Hej!

Första bilden är lagring som åldras med tiden och fettet torkar, blir stelt.
Finns två modeller beroende på årsmodell.
Du borde ha den första generationen av lagringen.
Den undre bilden (fjäderbussning) är ibland den som ger ett klonk/knarrande ljud vid vägbulor.
Fjäderbussningen börjar med att knarra vid vägbullor och man ser att stålbussningen som stötdämparen går igenom börjar släppa från gummit, om man har den demonterad från stötdämprens stången.
Förmodligen den som är slut på din bil.
Bytt lager/fjäderbussning när du ändå har fjäderbenet bortmonterat.
När bilen inte är upphissad ”står på hjulen” så finns det ett vist avstånd så som bilden visar, ca 1-2 mm.
Normalt.

Lennart
av anders41
Tack för hjälpen så här långt!
Har nu byt ut bägge delarna, på bägge sidorna...dessvärre finns oljudet i framvagnen kvar!
Börjar tro att min lokaliserings förmåga har vissa brister, å att oljudet kommer från bakvagnen.
De blir till att kolla upp de snarast, men vad ska jag kolla på?
Trodde eller hade för mig att bultarna i neder delen på fjäderbenet skulle vara ocentrerade, så man får till justeringen...men ingen av bultarna var av sådan sort!
Kan de vara så?
Användarvisningsbild
av greeeken
anders41 skrev:Tack för hjälpen så här långt!
Har nu byt ut bägge delarna, på bägge sidorna...dessvärre finns oljudet i framvagnen kvar!
Börjar tro att min lokaliserings förmåga har vissa brister, å att oljudet kommer från bakvagnen.
De blir till att kolla upp de snarast, men vad ska jag kolla på?
Trodde eller hade för mig att bultarna i neder delen på fjäderbenet skulle vara ocentrerade, så man får till justeringen...men ingen av bultarna var av sådan sort!
Kan de vara så?
Gå igenom alal bussningar I framvagnen
VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??