Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av xerent
Hej på er,

Jag har sett att V70 XC modellerna 2001-2002 verkligen har trillat ner i pris på sistone, och man står i att finna både den ena och den andra i prisläget 30-35 tusen nuförtiden. Jag skulle ha nytta av en bil till, en vinterbil, en automat som frugan klarar av att köra (växelspakar förvirrar henne, suck) och gärna då med lite mer frigångshöjd och fyrhjulsdrift så man kan ta sig till stugan i skogen eller frugan till jobbet när det är snöstorm.

Hur som, jag har bara hört dåliga saker om viskokopplingen i V70 XC, som att den går sönder stup i kvarten, speciellt om man inte håller alla däcken i perfekt mönsterdjupbalans och har korrekt hjulinställning, att den fungerar dåligt och inte går in förrän framhjulet har slirat ner sig i backen eller ibland inte alls. Är det så illa som det sägs?

Hur beter sig 2003:an (XC70) med tidig Haldex i jämförelse? Är det verkligen värt att lägga kanske dubbla priset på bilen för att få en sådan?

Tanken har slagit mig att införskaffa en gammal Subaru istället men det känns då som man får en fantastisk fyrhjulsdrift på en hemskt tråkig och ful bil. Nej... klart de ska va en Volvo. ;)

Tacksam för svar och erfarenheter.
Senast redigerad av 2 xerent, redigerad totalt 0 gång.
av S80D5-02
När man läser på det här forumet är alla rörande eniga om att Haldex är bättre än visco, för visco är så känsligt och kan gå sönder. Fast konstigt nog verkar de som skriver om problem med fyrhjulsdriften oftast ha Haldex. Jag har själv Haldex som krånglade vid ett tillfälle och var dyr att laga. Innan dess och efteråt har den fungerat bra.
Om man tittar ner på "problemet" ovanifrån, så kommer frugan din att åka fantastiskt bra i en V70 XC! Det är för sjuttsingen ingen dålig bil. Nu kommer någon att tänka: Men, det finns ju bättre!? Såklart att det gör. Det är bara att lätta på lädret. Frågan är om det är värt det...
Jag har en 2001:a och den har ännu så länge inte haft några som helst problem med kopplingen.

Jag har däremot haft problem med ungefär allt annat som du kan tänka dig kan gå sönder på en bil, men än så länge är Lådan och Viscon felfria.
Min traktor på styltor är pigg och glad och tål att gå hårt. Jag älskar min traktor. (B) (B)
av llesrof
S80D5-02 skrev:När man läser på det här forumet är alla rörande eniga om att Haldex är bättre än visco, för visco är så känsligt och kan gå sönder. Fast konstigt nog verkar de som skriver om problem med fyrhjulsdriften oftast ha Haldex. Jag har själv Haldex som krånglade vid ett tillfälle och var dyr att laga. Innan dess och efteråt har den fungerat bra.
Det kan ju bero på att det finns fler bilar med haldexkoppling än sviskonkoppling. Med detta inte sagt att haldexsystemet är skottsäkert. Det är dock relativt ovanligt med trasiga styrboxar men en och annan pump har havererat.
av osla
farsan har en visco bil, en 02:an v70xc, han har haft den i ca 20 tusen mil utan problem, vi har inte varit så noga med däcken, haft olika märken lite varstans, kört med reservhjulet och än inge problem. då drar vi även mycket släp på vintern eftersom vi kör ganska mycket skoter (bor i norrbotten), även i sträng kyla, ner mot 40- grader. som fyrhjulsdrift fungerar den bra om man inte ska ut i skogen och böka runt, men efter vintervägar och oplogade vägar fungerar den bra.

var och testade den i somras i ett grustag mot en gammal toyota corolla med spärr på mittdiffen, och volvon tog sig fram lika bra uppför sandbackarna som toyotan gjorde.
Användarvisningsbild
av xerent
Tack för alla intressanta och väl genomtänkta kommentarer. Känns inte helt fel att köpa en V70 XC om man hittar en med låga mil och fint skick till rätt pris, då.
Användarvisningsbild
av xerent
Den här dök upp i siktet idag. Automaten rycker lite ibland, låter det som att man kan spola lådan, uppdatera transmissions-programvaran på Volvo och byta B4-locket för att få den att gå som en pärla?

Edit: länk borttagen, den där bilen såldes fort :D

Laddpunkten för pluspol är en järnt[…]

Bilförsäljningen i Norden, Januari m&ari[…]

Urkopplad kabel/rör?

Har inte V50 (bensin) kolkanister och EVAP-ventil […]

Fel av mig, finns ingen bränsletrycksregulato[…]