Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cartwright
hej,

handbromsen på min V70-00 blev inte godkänd på besiktningen. Jag hade strammat dom så mycket det gick, och nu är dom för svaga och dom hänger lite, så måste byta. Är det svårt att fixa själva? Är det någon som kan gje en kort beskrivning av hur man gör det o vilka delar man behöver? Funkar biltema delar bra, äller är det bättre att använda originala delar?

Tack för all hjälp!
Användarvisningsbild
av Jackson75
Just handbromsbackar till V70 har folk haft problem med passform, så där skulle jag vilja råda dig att köpa annat.
Senast redigerad av 1 Jackson75, redigerad totalt 0 gånger.
av tomsa
cartwright skrev:hej,

handbromsen på min V70-00 blev inte godkänd på besiktningen. Jag hade strammat dom så mycket det gick, och nu är dom för svaga och dom hänger lite, så måste byta. Är det svårt att fixa själva? Är det någon som kan gje en kort beskrivning av hur man gör det o vilka delar man behöver? Funkar biltema delar bra, äller är det bättre att använda originala delar?

Tack för all hjälp!
Haynes är en bra investering,finns på biltema,mekonomen mfl ställen.Byt belägg och vajer samtidigt om det är i så uggit skick
av cartwright
Jackson75 skrev:Just handbromsbackar till V70 har folk att problem med passform, så där skulle jag vilja råda dig att köpa annat.
Förstår inte helt vad du menar. Är det dom på biltema som är dåliga?
Användarvisningsbild
av Kaxe
Biltemas fungerar inte alls på V70.
Användarvisningsbild
av Jackson75
cartwright skrev:
Jackson75 skrev:Just handbromsbackar till V70 har folk att problem med passform, så där skulle jag vilja råda dig att köpa annat.
Förstår inte helt vad du menar. Är det dom på biltema som är dåliga?
Blev lite fel skrivet där, menar att biltemas inte passar bra.
av Arne
Meca, Mekonomen är ok, undvik Biltemas eftersom de är mindre i diameter (ca. 2 mm/back. Det är orsaken till dess dåliga funktion. Detta är påtalat hos Biltema men de skiter i det och fortsätter att sälja sitt skräp. I övrigt är Biltemas delar helt ok, men när det gäller handbromsbackarna till Volvo så håller de inte måttet. Sen är det viktigt att se till så expandrarna som vajern drar verkligen går lätt och inte kärvar, det är två leder i expandern som ska ledas lätt alldeles innanför bromsskölden och kärvar någon av dessa så får du ingen handbromsverkan. Tyvärr är detta en skitkonstruktion av Volvo men det är vad vi får leva med.
Användarvisningsbild
av Clodwig
Hej. Är ny här, i alla fall som skribent i forumet. Läst har jag gjort i många år och fått en massa fina tips från andra Volvoägare. Även jag har haft stora problem med Biltemas handbromsbackar på min V70 02:a. De är för små helt enkelt och trycks inte ut tillräckligt mycket mot trumman för att ge en effektiv bromsverkan. Igår rev jag av dem igen och jämförde med de gamla originalbackarna som jag av ngn anledning sparat, och det skilde ca 4-5 mm i höjd på dem. Efter att ha rengjort originalbackarna satte jag tillbaks dem och vips hade jag åter en fungeande handbroms. Hade jag vetat detta från början hade jag nöjt mig med att byta vajrarna. Backarna var nämligen inte speciellt slitna trots att de var originalmonterade
av Rick
Tricket med biltemas handbromsbackar är att bocka en bit av ett 4 tums spik i u- form och sätta på/i den bakre "leden" till backarna så de kommer upp och passar till trumman... Tar kanon efter det :lol:

Naturligtvis är det bästa att köpa backar som passar från början, men står man där med allting nerplockat och har köpt biltema backar så... :oops:
Användarvisningsbild
av CarMan
Det är inte bara biltemas backar som strilar!

Jag får in bilar lite då o då med underkända handbromsen, där man har monterat nya fina grejor, men det går inte igenom Bilprovningen. Är både bilar från andra verkstäder och från hemma polare.
Ni får titta på den hör bilen, vi får inte ordning på den! Det sitter nya backar, då det är inte det!
Jag byter alltid till original och vips funkar det som det ska!

Att bara öppna funkar inte, den behöver […]

ok, intressant! Vad det går att krån[…]

Elpriset

Knappt 0.1kWh idag, men har inte kollat hur panele[…]

Det gäller inte bara Leapmotor, samma sak […]