Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mecksoppa
Hej alla duktiga mekare!
Jag har en Volvo V70N 2.4T AWD som låter illa.
Oljudet som märks tydligast om man åker sakta och gör fullt rattutslag till höger.
Jag uppfattar det som att ljudet kommer från vänster fram.
Man måste rulla för att det skall låta.
Svårt att beskriva ljudet men det är inte ett ihållande konstant ljud utan mer ett ljud som repeteras med korta intervaller (0.5s) om man kör väldigt sakta.
Metalliskt skrapande/klonkande, riktigt otrevligt...kan inte vara bra för bilen :(

Ljudet har nu också börjat komma innan fullt rattutslag dvs i början när man svänger höger.

Drivknut eller hjul lager, vad tror ni? Eller nåt annat kanske?

Tacksam för ideer.

Mvh
Troligast något av det du räknar upp, men jag har själv nyss haft liknande ljud vilket jag härledde till rostkant på insida/nederkant bromsskivan (mot bromsskölden). Filade/skrapade lite samt ruckade på bromsskölden sen blev det tyst.
Alltid nått att börja med och klart billigast :)
Upptäckte att när jag svänger höger (ljudet uppstår) om jag då bromsar så försvinner ljudet (behöver i stort sett bara nudda bromspedalen).
Trodde därför att det var ngt problem med bromsarna.
Rev ner vänster sida. Motionerade kolven ut/in, kollade skiva och bromsbackar, gjorde rent. Satt ihop.
Samma problem.
Det var en liten kant längst ut på bromsskivan, kan inte tänka mig att det framkallar ett sånt här ljud.

Om det är hjul lagret eller ngn drivknut tror ni att ljudet kan försvinna om man bromsar lite?
Blinkade din ABS lampa då när kransen var sönder? Min lampa blinkar inte.
Det låter bara illa upp till ca 40 km/h.
Låter fortfarande illa om man kopplar ur men upphör om man nuddar lite på bromspedalen.
Löjliga priser XC70

Den här kan bli en bra värdemätare […]

EX60

Jag har i alla fall anmält mig som förs&[…]

ok, intressant! Vad det går att krångl[…]

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen..[…]