Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Antonol
Köpt en -04 V70R. Bilen gick fett vid inköp och köptes som grisen i säcken på en auktion, avgasvärden är såklart höga, men inte herrejösses-höga. Har Autotech Multifuel Steg 3 med Deka 630cc spridare och APC-datorn. Väl hemma i Jämtland efter 115 mils körning gav spjällhuset upp. Samma dag som spjällhuset byttes gav även luftmängdsmätaren upp. Nu är jag tillbaka på ruta 0.

Första sekunderna efter uppstart går den klockrent, sedan börjar det.
Bilen misständer och hostar på tomgång. Har fin gång i mellanregistret men hostar även till någon gång då. Under laddtryck skakar den som jag vet inte vad. Har uteslutit magnetventilen då den inte påverkar tomgång. Har ingen motorlampa. Bytte tändstift till volvos rekommendation senast idag utan förbättring. Är omåttligt less på att slänga iväg tusenlappar hit och dit utan förbättring. Köpte en tändspole och bytte den jag tyckte luktade mest unket. Ingen skillnad!
Om jag lägger in originalprogramvaran gör ingen skillnad annat än att laddtrycket höjs, men när den går så pass orent under laddtryck så gör steg 3 inte så mycket mer än att föraren får en obehaglig röv-massage av alla vibrationer.

Har någon annan råkat ut för liknande? Den går på alla cylindrar på tomgång och ger samma reaktion oavsett vilken spridare jag kopplar ur.
Användarvisningsbild
av Ravi
Finns ju lite att titta på,
Bränsle tryck,
Lamda sensor,
Motortempgivare.
Lmm.
av Antonol
Lmm bytt. Ska den ge för mycket soppa med trasig tryckreg? Hellre tempgivare isf men den bör väl generera felkod? Likaså lamda?
Användarvisningsbild
av Perra83
Ring och hör med Autotech, dom har nog löst de flesta fel.

Kan kamremmen ha kuggat eller blir det skrot då?
Användarvisningsbild
av wissel
Utgår från att du har fått all mjukvara "reloadad" vid byte av Spjäll o LMM ???
Utgår också ifrån att det är Originalreservdelar med rätta art.nr ???
av Antonol
Programvaran laddades till spjäll men inte lmm. 3.2 bar bränsletryck på tomgång oavsett autotech eller standard. Kan givaren orsaka detta? Det ska väl vara högre än så, trots de större spridarna?
av Antonol
Inga koder alls, bränsletrycksgivaren är nu bytt. Går tokfett på tomgång och bluddrar på full gas.
Ska ladda ner en ny mapp och försöka lägga in den istället. När jag resettade ECU:n gick bilen klockrent, men med original laddtryck. Det enda som gick att påpeka var tomgång och höga avgasvärden.

Nu till en ny teori: Kan den främre lambdan vara kass utan att ge felkod? Så det är den som talar om för motorn att spruta på nå jävulskt med soppa? För med trasig kat skulle jag ju få felkod på den bakre och jag antar att den bakre bara räknar på reningsmängd jämfört med den främre?
Användarvisningsbild
av Perra83
Antonol skrev:Nu till en ny teori: Kan den främre lambdan vara kass utan att ge felkod? Så det är den som talar om för motorn att spruta på nå jävulskt med soppa? För med trasig kat skulle jag ju få felkod på den bakre och jag antar att den bakre bara räknar på reningsmängd jämfört med den främre?
Testa att koppla ur främre lambdan då ska du få felkod.
Laddinställningar i sensus

Har inte sett några laddningsinställnin[…]

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]