Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag kan lite om bilar så jag måste dubbelkolla en sak med er. Har en xc90 sport 08 bar parkerigsbroms har tagit dåligt. Lämnade in bilen i maj, de smorde upp den (1600 kr) men fick ändå underkänt på besiktningen i augusti. Lämnade in den idag och nu har de bytt ut

Handbromsbackar
Fixeringsfjäder
Returfjädrar
Bromsbacksats
Flänsskruv
Bromsskiva

Det jag hängde upp mig på var bromsskivan så jag bad att få se den. Här är en bild:

https://www.icloud.com/photostream/sv-se/#A2532ODWBC5M8

De menade att det dels var rost på själva skivan vilket jag tyckte såg minimalt ut? Skulle det påverka handbromsen? Då sa de att huvudorsaken var rosten i själva navet eller vad man ska kalla det. Kan ni förklara för mig hur det påverkar handbromsen?
Precis, handbromsen glider nog lite för mycket när det blir rost. Ett sätt (vet inte om någon mek rekommenderar det dock) är att( ibland, inte jämt förstås :) ) åka några meter väldigt sakta med handbromsen idragen några knäpp, då slipar man bort ev beläggningar. Men det funkar förstås inte om det gått för långt med rost.
Volvo car UX

+1

Bilen offline

Startade om bilens modem då kicka det ig&ari[…]

Min 745 GLT 16V -88B

Vi pratade i en annan tråd om utrustning som[…]

Vad praktiskt. Idag ska jag avskaffa alla som &aum[…]