Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Freelander
Volvo V70 2002 2,4 Bifuel.
Hejsan!
Efter en Ac rep beter sig bilen konstigt.
Så fort jag låser bilen så går larmet. Det kan ta 10 minuter....eller ibland någon timma, men till slut går larmet och detta trots att ingen rör bilen.
Jag var till VOLVO idag och de kopplade in datorn som gav koden:
UEM-0004 Siren Kommunikationsfel Felkoden är funnen inte aktiv.
De sade att det var fel på larmet och att den dosan sitter innanför höger framdäck, bakom plastbaljan.
De kan byta ut den och det kostar 5000 kr. Man kapar då de antitjuv skruvar som den sitter fast med och byter till en ny.

Jag har nu lagt en mindre förmögenhet på bilen på kort tid och börjar förstås fundera på genvägar.
Först och främst - finns det en tråd om detta fenomen redan?
Jag hittade denna tråd på nätet som tycks beskriva ett byte på en S80, dock utan bilder;

http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... 11&t=17479

Är det ungefär en sådan här som det handlar om (alltså larmenhet och siren som sitter ihop)?

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=25975147

Verkar ju inte finnas på Skruvat, Vparts eller liknande.

Och - måste man in till Volvo efter bytet för att koda om datorn till den nya larmenheten?

Någon som har information om felet och möjliga lösningar?

Tack på förhand!
av eddar
Larm 8637399 har batteriet montert inni.
Etter noen år begynner batteriet å lekke syre som tærer på ledningene og kontaktene på komponentplaten.
Hvis tæringen varer lenge, så blir de små komponentene også ødelagte.
Jeg kjøpte en på skroten som var ok, og delte den, og tok bort det gamle batteriet som hadde startet å lekke syre.
Nå har jeg montert batteriet utenfor sirenen, og kan bytte det lettere, etter behov.
Kjøpte en batteripakke på ebay, 7,2 V. 1800 mAh NI-MH (dette er 3 - 4 ganger kraftigere enn det orignale).
Pris på batteripakken: ca kr. 30,-
av Freelander
eddar skrev:Larm 8637399 har batteriet montert inni.
Etter noen år begynner batteriet å lekke syre som tærer på ledningene og kontaktene på komponentplaten.
Hvis tæringen varer lenge, så blir de små komponentene også ødelagte.
Jeg kjøpte en på skroten som var ok, og delte den, og tok bort det gamle batteriet som hadde startet å lekke syre.
Nå har jeg montert batteriet utenfor sirenen, og kan bytte det lettere, etter behov.
Kjøpte en batteripakke på ebay, 7,2 V. 1800 mAh NI-MH (dette er 3 - 4 ganger kraftigere enn det orignale).
Pris på batteripakken: ca kr. 30,-
Okay tack för utförligt svar!
Det låter smart att placera det nya batteriet mer lättåtkomligt.
Jag har dock några små funderingar:

Kan jag vara säker på att jag har larm 8637399?
Måste jag köpa ett som suttit i just V70 eller funkar det med alla Volvo bara det är modell 8637399?
Du var inte tvungen att kommunicera med bilens dator på något sätt - utan det var bara "plug and play"?
av eddar
Larmen som du henviste til via Bildelsbasen er 8637399.
Vet ikke hvilken typ du har i din bil.
Om du har 8637399, så kan du montere 8637399 fra uansett bil.
Men siden din larm gir lyd fra seg, så er det kanskje ennå håp for den.
Om det er 8637399, så deler du den mellom svart og grå med en knivspiss, vær forsiktig.
Pluss fra batteriet er nærmest den lille trafoen på platen. Rød ledning er pluss. (VIKTIG)
Batteripakken på linken er samme jeg kjøpte.
Jeg behøvde ikke å gjøre noe ang. data i bilen.

(Jeg brukte en tang på engangs-skruen og fikk lett løs larmen.)
av m2c
Hej, min s80 2000 betedde sig likadant. Dock så blinkar bara blinkersen, efter som sirenen var helpajj.
Har du någonsin hört ditt larm?

Några 5 tusen kostade det dock ej att byta, tror jag gav 1500 eller nått för sirenen (batteriet sitter inbyggt). Man köper den i en sats från volvo med huvlåsavkännaren, då blir det billigare än att köpa bara sirenen. Sen bytte en kompis som har bilverkstad den, ingen omprogramering krävdes.

Vet ej hur han bytte den, men inga specialverktyg användes. (Jag var på plats, men det var ett tag sedan så jag har glömt exakt hur han tog bort den gamla, kanske borrade han ur nitarna)
av Freelander
eddar skrev:Larmen som du henviste til via Bildelsbasen er 8637399.
Vet ikke hvilken typ du har i din bil.
Om du har 8637399, så kan du montere 8637399 fra uansett bil.
Men siden din larm gir lyd fra seg, så er det kanskje ennå håp for den.
Om det er 8637399, så deler du den mellom svart og grå med en knivspiss, vær forsiktig.
Pluss fra batteriet er nærmest den lille trafoen på platen. Rød ledning er pluss. (VIKTIG)
Batteripakken på linken er samme jeg kjøpte.
Jeg behøvde ikke å gjøre noe ang. data i bilen.

(Jeg brukte en tang på engangs-skruen og fikk lett løs larmen.)
Jag förstår, tack för förklaringen!
Något fel på sirenen verkar det inte vara eftersom den tjuter när larmet går. Så sirenen lär jag inte behöva byta, om jag inte vill eller det ser trasigt ut.
Larm 8637399.verkar ju onekligen vara den vanligaste varianten när man läser lite på nätet.
Då vet jag vilket batteri som menas, bra.
av Freelander
m2c skrev:Hej, min s80 2000 betedde sig likadant. Dock så blinkar bara blinkersen, efter som sirenen var helpajj.
Har du någonsin hört ditt larm?

Några 5 tusen kostade det dock ej att byta, tror jag gav 1500 eller nått för sirenen (batteriet sitter inbyggt). Man köper den i en sats från volvo med huvlåsavkännaren, då blir det billigare än att köpa bara sirenen. Sen bytte en kompis som har bilverkstad den, ingen omprogramering krävdes.

Vet ej hur han bytte den, men inga specialverktyg användes. (Jag var på plats, men det var ett tag sedan så jag har glömt exakt hur han tog bort den gamla, kanske borrade han ur nitarna)
Jodå, jag hör larmet varje gång jag låser bilen. Det kan ta en stund men till slut blinkar bilen och larmet tjuter.
För min del känns det mer som om batterisyra läckt ut i larmenheten och får den att felagera och ge signal till sirenen att tjuta.
Jag lär väl se i detalj när jag samlat mod att demontera den rackarn.
av eddar
Freelander:
Jeg tror det haster med å få åpnet den for jeg tror syren allerede har startet ødeleggelsen . . .
Husk at det innebygde batteriet MÅ bort.

PS: Mange bruker å slippe pansteret (huven) fra stor høyd, så kanskje er det bryteren
som gjør at det larmar. (Felet startet etter siste service visst ??)
Sjekk, og ev. justèr denne bryteren. . .
av Freelander
eddar skrev:Freelander:
Jeg tror det haster med å få åpnet den for jeg tror syren allerede har startet ødeleggelsen . . .
Husk at det innebygde batteriet MÅ bort.

PS: Mange bruker å slippe pansteret (huven) fra stor høyd, så kanskje er det bryteren
som gjør at det larmar. (Felet startet etter siste service visst ??)
Sjekk, og ev. justèr denne bryteren. . .
Hej igen!
Det var ett bra tips - för det var just efter rep/service som felet uppstod.
Törs man fråga vart denna motorhuvsbrytare sitter?
EX60

Jag har i alla fall anmält mig som förs&[…]

ok, intressant! Vad det går att krångl[…]

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen..[…]

Volvo appen

Helt klart är vi några som haft bekymme[…]