Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tombe691
Upptäckte häromdagen att bakluckan inte blev låst när jag parkerade. Volvo konstaterade att det inte kom någon ström till styrboxen för centrallåset i bakluckan. Eventuellt kunde detta även påverka bakrutetorkaren som funkar ibland? Någon som varit med om något liknande? Volvo förklarade att man kunde antingen byta till en ny för ca 6000 ink jobb eller en begagnad för lite mindre. Jag kan ju inte åka med bakluckan olåst, då blir det förr eller senare inbrott.

Bilen är i dag 10 år, värderad till ca 20.000 och det dyker bara upp fler och fler bekymmer som var och ett kostar mellan 5-10.000 att fixa. Är det värt att hålla på eller ska man sälja innan man blir ruinerad? Mitt resonerande just nu är att bilen fortfarande går bra, inga rostbekymmer, ac funkar, så länge de årliga kostnaderna understiger värdeminskningen på en nyare bil så är det värt att hålla på men skillnaden är nu hårfin. 20.000 om året blir det ganska lätt...
Användarvisningsbild
av wissel
Kan kanske vara det berömda Kabelbrottet i skarven mellan Luckan o taket.
Många öppningar o stängningar gör att kabeln där går av....
följ gångjärnet på luckans vänstra sida o kolla kabelstammen !!
av Xuri
jag säger som wissel.

garanterat kabelbrott när vindrutertorkaren inte alltid funkar... nån okunnig mek eller nån firma som gärna vill ta lite extra betalt å ta betalt för något dyrt men har i själva verket fixat något som tog dom 20 min å kostade 10 talet krymphylsor..

slå på bakrutevärmen å kolla om de blir varmt eller ej, den funkar säkert inte heller :P
såg att det sitter kablar på både vänster och högersidan. Om det är kabelbrott, då lär det väl inte fungera även om man byter servon, motorer och styrenheter? eller ingår det en ny kabelhärva i ett sånt byte? Hörde om någon som med en lödkolv löste torkarproblemet så det känns ju inte helt otroligt...
Användarvisningsbild
av wissel
tombe691 skrev:såg att det sitter kablar på både vänster och högersidan. Om det är kabelbrott, då lär det väl inte fungera även om man byter servon, motorer och styrenheter? eller ingår det en ny kabelhärva i ett sånt byte? Hörde om någon som med en lödkolv löste torkarproblemet så det känns ju inte helt otroligt...
Det är väl troligt att fler kablar i den stammen är på G att säga upp sig.
Så nej att byta låskistor o gud vet löser inga problem annat än för Volvoverkstaden som får sälja...... :mrgreen:
Finns säkert en lös kabelstam att köpa för dyra pengar.
Men som du skriver, skär upp kabelisoleringen och kolla statusen.
Lödkolv eller skarvhylsor a 20 öre verkar helt klart liiite intressantare :-)
men byts kabelstammen normalt ut vid utbyte av någon annan del eller görs det en liten lödning i smyg för att få den nya dyra delen att fungera? Får jag någonting positivt ut av att betala dessa dyra pengar? Dvs t.ex. en ny kabelstam på köpet, eller är det bara pengar i sjön? Som jag tolkade det kanske denna fix skulle få igång baktorkaren igen utan att behöva betala 3500 för motorbyte där.
Användarvisningsbild
av wissel
tombe691 skrev:men byts kabelstammen normalt ut vid utbyte av någon annan del eller görs det en liten lödning i smyg för att få den nya dyra delen att fungera? Får jag någonting positivt ut av att betala dessa dyra pengar? Dvs t.ex. en ny kabelstam på köpet, eller är det bara pengar i sjön? Som jag tolkade det kanske denna fix skulle få igång baktorkaren igen utan att behöva betala 3500 för motorbyte där.
Tror inte att kabelstammen byts per automatik, dom byter låskistan, för att konstatera att det inte hjälpte, DÄREFTER kommer nästa "projekt" dvs.
att byta fler enheter typ högt bromsljus, värmen i bakrutan, blinkers,o troligen SIST kommer kabelstammen o då är du 10 lax fattigare....det är vad jag tror.... :-O)
av mollan
Jag hade själv liknande problem med min V70 -04, larmade och visade felmeddelande om öppen baklucka, låste ibland och ibland inte. dock gick inte min bakrutetorkare alls.
Det låter lite som jordfel i bakluckan och jag förmodar att det är den grova svarta som står för jorden då bakluckan är av komposit och jordar således dåligt själv.

Jag provade att hänga in en helt ny låskista utan att det blev bättre.

Det visade sig att en kabel ( lite grövre svart ) som gick i kabelstammen till bakluckan var trasig inuti själva höljet till kabeln så det inte syntes att den var defekt. Även om jag ringde upp eller ohm mätte kabeln så märktes det inget fel, jag drog helt sonika en helt ny svart kabel ( den som går till defrosten i bakrutan ) paralellt med det gamla kablaget och vips så var problemet borta.

Jag tog en strömtjuv och gick på den svarta kabeln i stolpen vänster bak ( bakom luckan till bakljuset ) och drog den nya genom gångärnet och sedan en strömtjuv igen inne i bakluckan. sedan knipsade jag av den biten av den trasiga svarta kabeln.

Kanske inte världens bästa lösning men den var billig och funka klockrent, sen får jag väl byta hela kabelstammen när det uppstår fler brott i samma kablestam då det sliter bra mycket uppe vid gångjärnet till bakluckan.

Jag har haft denna lösningen i säkert två år nu och funkar felfritt fortfarande, jag fick en prisuppgift från Volvo på en ny kabelstam och har för mig att den skulle kosta nåt runt 1200-1600 riksdaler
intressant läsning, pratade precis med volvo, de hade mycket riktigt mätt upp ohmen och allt såg ut som det skulle. Ska bli spännande att se om detta blir en följetång som slutar med kabelbyte...
av Xuri
dom åren jag jobbade på volvo så bytte vi aldrig nån kabelstam utan man klippte av å skarvade alla kablar med krymphylsor å lödtenn.
att sätta strömtjuvar på något som drar mycke ström , dvs typ torkarmotor / bakrutevärmare gör bara att risken för brand ökar.

man gör de på 20-30 minuter själv om man bara köper grejer till de. å byter man en kabel i taget så kan de inte gå fel :)

sätt på vindrutetorkaren, öppna bagaget å jukksa lite bland kablarna som sitter på vänstra gånggärnet å se om du får livstecken från den, då vet du att den är OK... den oschyssta verkstaden säger att de var fel på båda.. å du får betala mer...

de skadar itne å prova lite :)
Volvo car UX

+1

Bilen offline

Startade om bilens modem då kicka det ig&ari[…]

Min 745 GLT 16V -88B

Vi pratade i en annan tråd om utrustning som[…]

Vad praktiskt. Idag ska jag avskaffa alla som &aum[…]