Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BM
Hej.
Någon som vet om det ok att blanda följande olika oljekvaliteter i en V70 -01 140hk?
Jag har en dunk men Castrol Magnatec 5W-40 ACEA A3/A4 och en dunk Castrol Magnatec 5W-40 ACEA C3.

/BM
Användarvisningsbild
av Jackson75
Skulle inte göra det
Användarvisningsbild
av Magnus308
Jag skulle blandat och varit :D

Det är inga större problem att blanda en C3 olja med en A3/B4 i din bil men du bör kanske inte köra mer än 1000-1500 mil
med den kombinationen.
C3 oljan bryts ner snabbare än vad en A3/B4 gör bla pga svavel i bensinen mm..

Använd all din A3/B4 och toppa med C3 oljan..
av BM
Hej igen och tack för era inlägg.

Jag ringde Castrol Sverige idag och ställde frågan. Enligt en vänlig herre på deras kundservice är det inga som helst problem att blanda oljorna. Den oljan jag har, Castrol Magnatec 5W-40 C3 klarar alltid kvalitetskraven A3/B4 enligt honom. Han berättade också att det i framtiden inte kommer att få stå mer än en kvalitetsnivå på oljeflaskorna. Det kommer alltså inte få stå t ex A3/B4 C3. Han trodde att man eventuellt redan börjat med detta eftersom min flaska bara hade en kvalitetsnivå utskriven.

/BM
Användarvisningsbild
av Jackson75
BM skrev:Hej igen och tack för era inlägg.

Jag ringde Castrol Sverige idag och ställde frågan. Enligt en vänlig herre på deras kundservice är det inga som helst problem att blanda oljorna. Den oljan jag har, Castrol Magnatec 5W-40 C3 klarar alltid kvalitetskraven A3/B4 enligt honom. Han berättade också att det i framtiden inte kommer att få stå mer än en kvalitetsnivå på oljeflaskorna. Det kommer alltså inte få stå t ex A3/B4 C3. Han trodde att man eventuellt redan börjat med detta eftersom min flaska bara hade en kvalitetsnivå utskriven.

/BM
Låter tvärt om emot vad Magnus precis skrev. Skulle C3 oljan vara ett snäpp bättre än A3/B4 då? Jaja, dessa oljor ...
Användarvisningsbild
av Magnus308
Jackson75 skrev: Låter tvärt om emot vad Magnus precis skrev. Skulle C3 oljan vara ett snäpp bättre än A3/B4 då? Jaja, dessa oljor ...
C3 är defintivt inte bättre än en A3/B4 det C3 innebär är att man minskat/ändrat vissa tillsatser för att vara skonsammare mot dom senaste avgasreningssystemen (Såna som vi inte har på en gammal V70 bensinare)
Det är en stor skillnad på att uppfylla kraven och att överträffa dom, Jag tror inte att C3 kommer att ersätta A3/B4 oljan i länder som tex Ryssland med mycket svavel i bensinen då C3 oljan bryts ner snabbare.

Klart Castrol kommer att säga att den är lika bra då dom inte kommer att sälja A3/B4 i vissa viskositeter längre i sverige pga att dom senaste bilmodellerna kommer kräva C3 klassning pga avgasreningssytemen och dom endast kommer få ha en märkning på dunkarna..

C3 är en såkallad LOW-SAPS olja
Användarvisningsbild
av Jackson75
Precis, ditt resonemang, Magnus, låter logiskt. Tycker Castrol's svar lät lite väl mycket "försäljare" :wink:
av BM
Då va oljebytet gjort.
Lovar att återkomma om motorn skär ihop.

/BM

Va bra 😃😃😃 Då kan vi fortsätta som f&ou[…]

Volvo car UX

Nej fan föredrar nuvarande... :-(

Stefans 968

Mera bromsar på gång. IMG_1306.jpeg

Köpte LED skyltbelysning till barnbarnets Peu[…]