Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jeppesson
Hejsan!
Jag har ett knepigt fel med min kup'efläkt och tänkte kolla om någon vet vad det kan vara. Jag hör att fläkten går men den reagerar inte när jag vrider på reglaget utan den går på lägsta effekt hela tiden hur jag än ställer reglaget, förutom i bland för då hoppar den igång på högsta effekt.
Jag känner att det kommer kyla ifrån acn så den verkar fungera men som sagt fläkten fungerar inte som den ska så acn gör inte mycket nytta utan det bkir väldigt varmt i bilen. Likaså om det regnar så blir immigt. Är det någon som känner till något om detta fel?
Användarvisningsbild
av wissel
Har du ECC eller den "enkla" varianten ?
Vad händer om du ställer den i AUTOläge och endast fingrar på Tempvreden ?
Funkar det då när du sänker gradantalet så har du hittat felet....
Jag rör aldrig nånsin mitt fläktvred utan låter Automatiken ta hand om klimatet i bilen
och ACn är alltid ON.
Men detta funkar ju förstås bara på helautomatiska varianten !!
av Bonzo11
Min kupéfläkt gick bara på lägsta varvtalet, och även om jag stängde av bilen fortsatte fläkten att gå. Det började med att mitt batteri var urladdat på morgonen. Jag laddade upp batteriet igen och körde bilen. När jag stängde av motorn och tagit ur nyckeln hörde jag hur kupèfläkten ändå gick. Satte bilen på laddning över natten, och på morgonen när jag kom ut, gick fläkten fortfarande ! Jag tog ur säkringen till fläkten, och då tystnade den. Bytte fläkten, och sen funkade den igen. Förmodligen var det motståndet i fläkten som gett sig. Bilen i detta fall är en XC 70-05.
Användarvisningsbild
av ErikT
Hej.

Jag har just haft samma problem på min V70 -04. Jag anslöt min super Volvo vida Dice pro och kunde inte hitta någon felkod på ECC, men jag avaktiverade eftergång av fläkt. Det hjälpte inte, så jag sökte efter information på nätet. Jag fick fram info på detta problem som sa att effektmotståndet var felaktigt/trasigt och att det ofta var lika bra att byta ut fläkten samtidigt, efter som de sitter på samma ställe. Jag frågade en Volvo-reservdelsbutik vad de skulle ha för en fläkt och effektmotstånd, priset blev 3500kr och en leveranstid på 3-4 arbetsdagar. Jag kollade på internetbutiken Vparts 1706kr för fläkt och effektmotstånd och det levererades omgående så jag kunde hämta ut det på Postens uthämtningsställe dagen där på. Nu har jag bytt ut delarna och allt fungerar som det ska nu, så jag aktiverade eftergång av fläkten i bilens mjukvara igen. :D
av Tobbson83
Lite släpande på denna tråd.. Men jag får ut 8.3volt till fläktmotorn, som inte fungerar, oberoende hur mycket jag vrider på reglaget... . Är både fläkten och reglaget trasigt då?
Tacksam för svar!
av MickeM
Mäter du i kontakten demonterad, eller ännu ansluten på fläkten?
av MickeM
Tobbson83 skrev: lör 21 mar 2020, 16:33 De två stiften som går till själva fläktmotorn!
Alltså ut från reglaget/motståndet!
Men!
Var fläkten ännu inkopplad eller ej när du mätte?

Låt säga att fläkten går så tungt att den inte orkar, då skulle teoretiskt spänningen kunna bete sig som du säger.

Om fläkten är bortkopplad så du mäter öppen kabelhärva utan inkopplad förbrukare, så ökar sannolikheten för att effektsteget är boven. Eller något i CCM.
av Tobbson83
Förlåt!😄
Nej! Fläkten är inte inkopplad!

Så då kan det va effeltsteget/reglaget!? 🤔

Men man tycker väl att fläkten borde snurra på 8 Volt!?

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]