Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jackson75
Min servohållare läcker och börjar bli dags att byta ut den.
Jag tänkte passa på att byta ut så mycket som möjligt av servooljan dessutom, fungerar nedan metod:

- Lossa returen och låta pumpa ur den gamla oljan genom att vrida på ratten fram och tillbaka
- Finns risk att luft sugs in i systemet?
- Vad händer då oljan börjar tar slut och systemet går tomt en kort stund, finns risk att något tar skada?
av S.t.r.a.n.D
Det är ju ett väldigt vanligt problem att klamman på returslangen på behållaren blir kass. Hade det på S60in att det rann därifrån. Bytte bara mot en vanlig slangklamma så är allt ok.

Om du ska byta ut servo oljan måste du ju tömma systemet så det är klart det kommer in luft i systemet. :)
Risken är väl att pumpen tar skada om den går torr. Men om du rattar utan att ha motorn igång så du safe.
Om du vill få ut så mycket som möjligt är det väl bara lossa så låg punkt som möjligt och ratta några gånger åt varje håll så styrväxeln också töms.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Det verkar tyvärr inte vara slangklämman, den är utbytt.
Ang luft i systemet så var jag lite otydlig, självklart kommer jag få in luft, men hur luftar man?
Tydligen inte helt ovanligt att själva behållaren läcker.

Vilken volym av olja innehåller systemet?
Användarvisningsbild
av Loppan78
Du luftar systemet genom att vrida ratten fram och tillbaka mellan ändlägena med bilen igång.
av S.t.r.a.n.D
Precis, bara ratta mellan ändlägena många gånger. Har du en kompis i närheten kan du be han ratta så kollar du på oljan som kommer genom returen hur mycket bubblor det är, kan va bra med en ficklampa då.
Sen kan du behöva kolla efter några mil nån gång och komplettera om du inte fått ur all luft direkt.

Till min -06 rymmer systemet 0,9 liter varav behållaren 0,2 liter enligt instruktionsboken. Styrservoolja: WSS M2C204-A eller likvärdig produkt, enligt intruktionsboken.

jag slår dig med 1år 2016 köptes[…]

Hur kom du till slutsatsen att den är trasig?[…]

Identifiering Volvofälg

Min 744 GLT 16 valve hade också M46. Jag gil[…]

Var in på Volvo hemma i byn och tänkte […]