Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå där, jag har en 01ans s60 där jag fått problem med min förarstol. Den är eldriven med 3st minnen, ibland fungerar den sjukt bra men vissa andra dagar så går säkringen så fort jag nuddar någon av el knapparna på stolen. Börjar bli psykiskt sjuk av det här satans problemet nu så vettiga tips o trix mottages varmt! Kanske någon i Gävleområdet som är duktig på bilel som vill tjäna ett par riksdaler?!

Tack på förhand
/Bjösken
Välkommen till forumet!

Det finns totalt 4 olika elmotorer i förarstolen. De styrs av en modul som matas från säkring 5 som är på 30A. Knapparna ger order till modulen som i sin tur ger ström till elmotorerna. Kvittar det verkligen vilken av knapparna du nuddar för att säkringen ska gå? Då verkar det ju inte vara problem med en viss motor. Har du kollat så säkringen verkligen är på 30A. Om du satt i säkring med lägre amperetal kanske den håller ibland och ibland inte. Men om du kan knyta felet till en speciell knapp / elmotor så är mitt tips att en av kablarna till just den motorn är klämd/skadad. Eller är just den motorn kass, men knappast alla fyra. Eller är mekanismerna tröga så motorerna drar för mycket ström. Har du provat att köra elmotorerna utan att någon sitter i stolen? Löser säkringen då också?
Tack Camel för välkomnandet och för det snabba svaret.

Yes där sitter en grön säkring på 30A, det som är så konstigt att säkringen går ibland oavsett vilken av knapparna jag använder och om jag sitter i eller står bredvid stolen. Ibland smäller det till direkt när jag nuddar någon knapp och ibland tex medans jag kör ryggstödet eller stolen fram och tillbaka. Precis det jag också tänkte men känns så konstigt om precis alla motorer skulle vara slut eller att alla kablar till vardera motor skulle vara i kläm. Vad händer om jag sätter i en lite starkare säkring för att bara kolla om det fungerar med en sådan? Har sett en liknande stol på bildelsbasen för 3000kr inklusive frakt så blir till att beställa den om jag inte lyckas lösa problemet men fråga är ju om det fungerar med en ny stol. Kan det inte vara något tok med själva modulen du nämnde?

Tack på förhand
/Bjösken
Det är fullt möjligt att modulen är trasig. Man kan ju eventuellt testa att dra ur kontaktdonen till alla elmotorerna och trycka på knapparna för att se om säkringen går även då. Men det är inte säkert att testen lyckas då modulen kanske övervakar att motorerna är inkopplade. Här är dokument över placering av modul och elschema elstol som du kanske har nytta av om du vill prova eller för mätningar.
Problemet löst,

Vet inte riktigt hur jag ska formulera det men det var något så här, det var en av värmeslingorna till förarsätet som gått av och när man satte sig på sätet så nuddad dom båda ändarna varandra och drog då tjuvström så säkringen gick till elstolen på nå vis =P Skit samma nu fungerar fanskapet igen.

Utrustningslista: — Multimediasystem MM21 T[…]

OTA 4.xx

Jag fick bilen den 2 juli då den hade versi[…]

Kolla på bildelsbasen.se , där finns tr[…]

Volvo appen

Jag kan starta värmaren och fjärrstarta […]