Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Har precis köpt en V70 års 2000 med nya karossen. Märkte att den liksom gick ryckigt på jämn gas mellan 2000-2500 varv. Mest kännbart när man ligger runt 100 km på femman. Den rycker även ibland vid acceleration. Känns som den även tappar kraft till och från.
Idag tändes även motorlampan och jag fick meddelande om emission / service. Provade att starta ett par ggr och sista gången tändes inte motorlampan.
Gjorde startgastest på vaccumslangar och kopplade ur lmm. Motorn gick mycket sämre på tomgång med lmm bortkopplad så den verkar fungera.

Ska åka och läsa felkoder i veckan, men vad är mest troligt? Gasspjäll, tror tyvärr det sitter ett Magnetti, någon tändspole, eller något annat? Annars går bilen bra och är lättstartad.

Motorn är en B5244S
2.4 liters sug

Har även kikat lite på BSR's PPC 3 DIAGNOSTIC SYSTEM diagnostikverktyg för att läsa av och släcka felkoder. Är det någon som använder denna? Och fungerar den på mitt system? Det står att det fungerar på Volvo från 01 och uppåt så är lite osäker?

Mvh
Jonas,
Jag vet att Vida är överlägset, men det verkar vara krångligt att installera och få att fungera. Antar att du menar Kina versionen? BSR's verktyg verkar vara ett användarvänligt alternativ. Och jag har hört mycket gott om deras äldre modeller innan nya uppdateringarna.
Idag var jag och kollade felkoder med ett Bosch instrument.
Det enda som kom upp var "yttertemperaturgivare trasig" Värdena på gasspjället verkade vara ok och även LMM.
Vilken yttertemp givare menas, sitter det en sådan även till motorstyrningen? Trodde den styrdes av kylvattnets temp.
Bilen rycker fortfarande och är slö vid acceleration.
slammer skrev:Idag var jag och kollade felkoder med ett Bosch instrument.
Det enda som kom upp var "yttertemperaturgivare trasig" Värdena på gasspjället verkade vara ok och även LMM.
Vilken yttertemp givare menas, sitter det en sådan även till motorstyrningen? Trodde den styrdes av kylvattnets temp.
Bilen rycker fortfarande och är slö vid acceleration.
Fick du inte numret på felkoden ?
Nä tyvärr inte,
Men vad jag vet så finns det 2 yttertempgivare i backspeglarna. Den ena till dim och den andra till styrningen. Men jag vet inte om den påverkar sprutet och så vidare eller om den bara har med AC, kupeluft att göra? Någon som vet?

Tack

jag slår dig med 1år 2016 köptes[…]

Hur kom du till slutsatsen att den är trasig?[…]

Identifiering Volvofälg

Min 744 GLT 16 valve hade också M46. Jag gil[…]

Var in på Volvo hemma i byn och tänkte […]