Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av snepo
Hej jag har en s80 T6-99.Kör ca 1500 mil per år 70% stad 30% landsväg.Min bil drar 1,2-1,3 mil.Funderar på en diesel volvo D5 .Jag har 50000 att köpa för.Vad tror ni är det nån förtjänst?.Skatten ligger ju på ca 6000kr,på de årsmodeller mina pengar räcker till.Nån här som har volvo diesel årsm 02-06.Det ska va aut också.Tacksam för ideer.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Tänk på att skriva bättre rubrik nästa gång
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Var i samma sitts som du fast det blev en 9-3 1.9TID men jag har en V70 D5 2002 aut 30000 mil med bsr st1. Jag är grymt nöjd med bilen. Jag ligger på en förbrukning mellan 0.62 till 0, 68l/mil kör landsväg med 18". Bilen är den bästa Volvo gjort anser jag med den gamla D5:an. Automaten bör du kolla lite extra så att oljan är fin och att den växlar fint. Jag skulle sedan byta oljan direkt efter köp. Volvo tar 2500 inkl olja. Även dieselfiltret är en öm punkt så byt drt också till ett bra märkesfiltet. Motorn går och går och går bara man sköter servicen. Min tar ingen olja alls. Dock är ju framvagnen en sorglig historia och det jag haft problem med är länkarmsbussningarna som jag bytt flera gånger. Sedan äter min framdäck kan beto på trimmet för drt vsr inte oika illa med det innan. DIM på 02 kan vsra illa så se till att instrument radio mm funkar och att inga vsrningslampor lyser. Kolla att helljusindikeringen funkar. Jag är toknöjd med min. 03 kom tiptroniclådan så man kan växla manuellt
av tomsa
Och vad snittar den i stadskörning då?
Hjälper ju inte om den går hyfsat billigt på landsväg om den drar som en bensinare i stan och han dessutom kör mest i stan
av mena
Det är främst partikelfilter som är dyrast. Oftast är det bytes intervall på äldre bilar medan nyare har själv-rengörande. Med ett själv-rengörande filter så beror det mest på körstil om när det kommer behöva bytas. Mycket korta körningar är dåligt för filter då de inte hinner brännas ur(rengöras) medan längre körningar är det optimala.

Har hört partikelfilter-byten mellan 10.000 - 20.000 kr utföras runt 12000mila service. Lägger man ut den kostnaden per mil blir det mellan 1-2kr milen vilket drar iväg.

Nu har jag faktiskt ingen som helst aning hur det är med äldre Volvo diesel bilar. Det kanske inte finns partikelfilter och det kanske är därför skatten ligger på 5000-6000kr på dessa bilar.
Användarvisningsbild
av wissel
Tack Magnus308....
Verkligen en intressant o rejäl information om Dieselägandet. Jag har många ggr sett att en del säger
7-900 mil så är det lönsamt med diesel....hehe.
""Volvo V70 T4
Volvo V70 D3
Brytpunkt: 2 273 mil/år* ""

*Miltal per år som måste passeras för att dieselbilen ska bli lönsam.**Automatlåda är det snålaste alternativet. ***Sedanmodellen. ****Sifforna baserade på tankning med bensin.
Användarvisningsbild
av Magnus308
wissel skrev:Tack Magnus308....
Verkligen en intressant o rejäl information om Dieselägandet. Jag har många ggr sett att en del säger
7-900 mil så är det lönsamt med diesel....hehe.
""Volvo V70 T4
Volvo V70 D3
Brytpunkt: 2 273 mil/år* ""

*Miltal per år som måste passeras för att dieselbilen ska bli lönsam.**Automatlåda är det snålaste alternativet. ***Sedanmodellen. ****Sifforna baserade på tankning med bensin.
Så kör man i detta fall 2273 mil per år så är man fortfarande på plus minus noll, Sen måste man ju överstiga 2273mil per år rätt rejält för att det överhuvudtaget ska bli någon vinst att prata om.
av tomsa
När jag räknade för nåt år sedan kom jag fram till typ samma brytgräns för stor kombi typ v70 / Mercedes e klass
Lastbilreggat blir ju typ halva dieselskatten men det blir inte mycket billigare /år totalt då heller
Jag kör i nuläget 2500/år pga jobb så därför valde jag bensinare
Köper man nyare bil med partikelfilter sjunker ju skatten lite men då har du som nämnts byteskostnaden för det i bakhuvudet åxå
av S.t.r.a.n.D
Sen kan det ju vara så att man föredrar diesel framför bensin. Då räcker det ju komma upp i +-noll. Eller tom strax under.
Jag tycker det är mycket trevligare att köra diesel...men alla tycker vi olika..
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Skatt bensinare av turbo säg 2200, skatt diesel 6200 blir 4000 mer. Sedan drar ju dieseln 2dl mindre och kostar mindre så du sparar lätt 3kr/mil 4000/3 blir 1333 mil där har du brytpunkten. Kör du med släp och i stad blir besparingen ännu mer eftersom en bensin automat är törstig i stan men det finns säkert de som kör sin T5 på 0, 7 i stan också "ironi". Fulllastad körning i Prag, Budapest och autobahn typ 160 så låg jag på max 0, 78 så även i höga farter och stad går D5an billigt.

jag slår dig med 1år 2016 köptes[…]

Hur kom du till slutsatsen att den är trasig?[…]

Identifiering Volvofälg

Min 744 GLT 16 valve hade också M46. Jag gil[…]

Var in på Volvo hemma i byn och tänkte […]